Vårt valg var en Nidelv 26

Sommerferien

Første og andre vendereis

Frådende brenninger

Idylliske Koster - vi er inte så snåla her!

Havstenssund

Dannemark

Smøgen

Tryggø

Uthavn med strålende vær

Brukket tå

Missingen

Flatskjæra i oktober

2006 var året vi kjøpte båt.

Båten ble kjøpt på Solvik marina i Bærum og vi hadde leid båtplass på Gressvik utenfor Fredrikstad. Vår båtvante og alltid hjelpsomme svoger, Finn, bisto både med ekspertråd før kjøpet og var med å lose oss trygt den lange veien til Gressvik marina.

Første tur; vi kom ut - men ikke inn igjen

Vår første prøvetur med egen båt gikk fra Solvik til Langøyene. Planen var å gå i land og spise niste. Lite båtvante som vi var, visste vi ikke engang om beste landstigningsplass var svaberg eller sandstrand. Det hadde de ikke nevnt på båtførerkurset. Vi hadde bare vært ute med jolle før og da er det best med sandstrand, men med en 2,5 tonns doning er det kanskje annerledes?

Vi gransket hvor andre lå, og kom til at svaberg var tingen. Sidevind forårsaket imidlertid at det ble med  noen forsøk, og deretter ga vi opp og rastet heller på svai.

Sommerferien

Vi startet med en to ukers langtur langs Svenskekysten til Smøgen. Det startet ikke så bra, men det tok seg så absolutt opp etter hvert selv om det endte med en brukket tå.

Rute 2006

Ruten fra Fredrikstad til Smøgen

Dag 1 - Første vendereis på grunn av høy sjø

Det var en ganske spent nybegynnerfamilie som Sankt Hansaften 2006 la ut på båtferie fra Gressvik marina ved Fredrikstad.  Planen var å reise gjennom Hvaler og ned langas Svenskekysten. Hvor langt vi kom fikk tiden vise, men vi skulle være borte cirka 2 uker, og vi skulle iallfall til Kosterøyene, kanskje et godt stykke lenger.

Det startet ikke så bra. Vi satte kursen ut Glommas vestre løp i retning Strømtangen fyr, men ble møtt av frisk bris og over en meter høye bølger. Det ble litt i overkant mye, så vi valgte å snu og kjøre gjennom Fredrikstadkanalen og ut på østsiden av Kråkerøy.

Der ble vi imidlertid møtt av samme vær og måtte snu igjen. Dermed ble det å legge seg til i Fredrikstad sentrum og heller ta en tur på byen. Etter at vi hadde gått til ro i båten og klokken nærmet seg midnatt, innså vi at det ikke var mulig å sove her. Det var alt for mye bråk i sentrum denne natten. Ved midnatt dro vi derfor tilbake til Gressvik marina og overnattet der.

Dag 2 - Andre vendereis

Neste dag ble en nesten komplett gjentagelse av dagen før. Vi prøvde oss først vestover og måtte snu på samme sted som gårsdagen. Deretter forsøkte vi østover og vi måtte igjen snu på samme sted. Så ble det igjen en bytur i Fredrikstad sentrum og tilbake til Gressvik marina på kvelden.

Vi øver på å legge til

Vi brukte en del tid på å øve oss til å legge til mot brygge. Det kommer godt med at alle både kan føre båten inn, og stå foran og ta imot og surre fortøyning. En ensom trebrygge ved Gressvik var øvingsområde. Noen koper når de ser samme båten legge til for femtiende gang, men det er ikke noe å bry seg om.

Endelig klarer vi å legge til mot svaberg

Ved 22 tiden hadde det imidlertid løyet såpass at vi igjen forsøkte oss vestover og nå kom vi frem til Strømtangen. Brygga i nordøst som var målet, var dessverre full, men det var et svaberg med fortøyningsbolter på østsiden. For første gang i livet skulle vi legge oss til mot et svaberg.

Vi hadde litt bange anelser ettersom vi hadde gått på et forsmedelig nederlag når vi prøvde det samme en uke tidligere. Vi hadde forsøkt å ankre mot svaberget, men måtte gi opp på grunn av lei sidevind.  Denne gangen så ønsker vi å komme oss til land.

En fender ble surret på tvers i vannlinjen i baugen før vi slapp ankeret og med største grad av forsiktighet seg inn mot berget.

Vi klarte det bra og var meget fornøyde med oss selv. Vi tok MMs bilder av båten mot svaberget og sendte til alle våre venner for å vise hva vi hadde klart.

Det blåser opp igjen - stemningen på bånn

Utover natten blåste det imidlertid skrekkelig opp og det ble ikke mye søvn å få. Jeg var jevnlig ute og sjekket fortøyninger hele natta. Stemningen nådde et absolutt bunnpunkt denne natta. Kanskje det med båtferie likevel ikke var så god ide. Ingen av oss hadde den minste erfaring og vi visste ikke hva vi begikk oss ut på. Jeg hadde riktignok tatt båtførerprøven, men det var jo bare teori, her møtte vi praksis. Satte vi oss selv og barna i fare?

Vi tenkte å kjøre tilbake til Gressvik neste dag og dra hjem og avertere båten til salgs. Det var fremdeles tidlig i sesongen og vi burde kunne få igjen det vi hadde gitt.

Dag 3 Frådende brenninger

Det løyer igjen ved morgengry og på formiddagen står sola over en flott og stille skjærgård. Tanken om å kapitulere og dra hjem er nå meget fjern. Vi tar turen langs yttersiden av Kråkerøy, på innersiden av Kirkøy. Når vi kommer til Sekken har det blåst opp igjen og vi får en frisk tur over der, men ikke verre enn at vi regner det som trygt.

Det blir en frådende hvit kyststripe som blir vårt første møte med Sverige fra sjøsiden. Signifikant bølgehøyde er en drøy meter når vi smetter inn mellom holmene. Herfra er det innaskjærs helt til Strømstad.

Når vi ankommer Strømstad får vi god hjelp av en nordmann på brygga, og det kommer godt med for oss nybegynnere. Han er overrasket over at vi kunne kjøre over Sekken i denne vinden og sier at han er på vei nordover, men venter på roligere vær. Det er godt å høre at de siste dagene har vært spesielt vindfulle, hvis dette hadde være normalen så ville det blitt slitsomt.

Vi blir i Strømstad marina natten over.

Dag 4 Koster - vi er inte så snåla her

Vi har flere ganger snakket om å ta en ferge til Kostøyene når vi har vært på biltur i Sverge, men det har aldri blitt noe av. Jan var der på klassetur på ungdomsskolen, men det er over 30 år siden. Han minnes at det var trivelige øyer. Nå kan vi endelig komme oss en tur dit med egen båt.

Vi går til Nordkoster i Kostersundet og får plass på en gjestebrygge. Vi sliter litt med å hekte tau i bøyen akterut, men etter litt strev får vi det til.

Kosterøyene har en avslappet atmosfære. Det er ingen biler der, men de har trehjuls knallerter, mopeder med lasteplan foran.

En episode vi hadde forteller mye om Kosters atmosfære. Jeg måtte demontere klosettpumpen for å smøre den opp, og klarte da å miste en 12 millimeters mutter. Mutteren var nødvendig for å få skrudd den sammen igjen. Jeg gikk i land og spurte en overhallskledd arbeidskar om han visste om det gikk an å få kjøpt muttere her.  Han pekte på et hus nede gaten og sa det det var hans verksted. "Gå inn der og se i en av skuffene i benken. Der er det en masse småsaker og du finner helt sikkert en slik mutter der."

Når jeg spurte hvor mye han skulle ha svarte han: "Ta betalt för en enda mutter? Nei den kan du få. Vi er inte så snåla her". Døren til verkstedet var selvsagt ulåst, og jeg fant det jeg skulle ha.

Dag 5 Søndre Koster

I dag er det væromslag til et fantastisk godvær som skal vise seg å vare resten av ferien.

Vi blir værende på koster en dag til for å utforske mer av både Nord og Sørkoster til fots og på sykkel.

Dag 6 Havstenssund

Vi drar videre mellom de idylliske småøyene på utsiden av Koster. Ser en del seler som koser seg på små skjær.

Legger oss til i Havstenssund

Dag 7 Hamburgsund

Sola skinner og makrellen biter på ferden videre sørover.

Vi slår oss til i Hamburgsund

Dag 8 Uthavnen Dannemark

Det er temmelig stor småbåttrafikk på denne strekningen. De aller fleste foretrekker imidlertid den samme leia. Det er den som kalles båtenes "E6". Skjærgården er stor og hvis man vil finne steder for seg selv kan man ta en avstikker lengre ut, eller utforske en fjordarm lengre inn.

Vi finner en hyggelig uthavn hvor vi slår oss til med akterfortøyning mot svaberg på øya Dannemark sør for Hamburgsund

Dag 9 Smøgen

Veien går gjennom Sotekanalen, en kanal som ble gravet ut i 1930 årene for å skape en trygg skipslei forbi den ulykkesutsatte strekningen Sotefjorden.

Vi slår oss til i båtfolkets mekka, Smøgen. Et mekka er det iallfall for de som ønsker å se de dyreste båtene i skjærgården. De største og flotteste er nesten alltid norske. Det kan nesten virke vulgært med en slik masseinnvandring av luksusbåter fra et annet land.

En pen skikk er å benytte gjesteflagg i fremmed land. Dette flagget er et symbol på at vi er oss bevisst at vi kun er på besøk, vi invader ikke, og vi bestemmer ikke, det er det vertskapet som gjør. Vi setter opp et svensk gjesteflagg på båtens venstre side, mens det norske henger bak som før.

Dag 10 og 11 Mye bading og fisking

Vi legger oss i en uthavn like sør om Smøgen.

Det er ubeskrivelig fint å våkne til godt vær midt i skjærgården. Det å slippe å gå en eneste meter fra køya til badeplassen er en av båtlivets største fordeler.

Om ettermiddagen drar vi en del makrell på dorg.

Dag 12 Tryggø med bronsealderrøys

Vi kjører nordover igjen

Ved Tryggø utenfor Hunnebostad ligger det en steinrøys som utvilsomt er gravplass for en mektig person. Snorre Sturlason skriver at denne haugen er reist til minne om stormannen Trygve Olavsson som ble drept her sammen med tolv av sine menn av Gudrød Eirikssons menn ca. i år 965. Gudrød var sønn av kong Eirik Blodøks. Trygves sønn, Olav, ble senere konge i Norge. Det var Olav I Tryggvasson.

Nyere dateringer viser at røysen er et par tusen år eldre enn dette, slik at Snorre må ha tatt feil der, men det er uansett artig at Snorre omtaler den når han skriver på 12-hundretallet.

Vi tar turen opp til toppen. Røysen er stor og mektig og verdt turen.

Dag 13 Uthavn og strålende vær utenfor Bovallastrand

Et oppslag om et stenhuggermuseum i Bovallastrand vekker vår interesse ettersom det er en svært viktig og nær kulturhistorie. Dessuten var min morfars far stenhugger utenfor Karlskrona så jeg har et nært forhold til denne næringen. vi er for sent ute til å gå der nå, men vi kommer nok tilbake.

Vi slår oss til på en uthavn. Sommerkvelden er så strålende og vakker som den kan få blitt. Sjøen ligger speilblank når vi ser solnedgangen i horisonten og det er shorts og t-skjorte vær til langt på natt.

Dag 14 Kyrkosund på Koster

Idylliske Koster er verdt ennå et besøk. Vi legger oss på Kyrkosund som er den sydligste gjestehavnen her. Det ser først fullt ut, men vennlige og hjelpsomme båtfolk utvider det som først er en knapp meter stor åpning, slik at det blir plass til at vi får presset oss inn.

Dag 15 Kirkøy og brukket tå

Fra Koster går ferden inn til Strømstad hvor vi gjør en siste svenskehandel før vi farter videre til Norge. Nå er det nesten vindstille og ferden over Sekken er ingen utfordring. Vi stikker innom våre venner Liv og Stein som har hytte på Kirkøy. Det blir en sen kveld med reker og hvitvin med storslått utsikt over Hvaler.

Når vi går til ro ved ett tiden får jeg et smertefullt møte med en luke. Stålringen på luka til motorrommet har blitt stående oppe og jeg går barbent og får Stortåa inn i ringen.

Dag 16 Hjem

Tåa er øm, men det er ikke verre enn at vi kan fortsette som før om enn litt haltende. Det er godt det er siste feriedag. Vi kjører tilbake til Gressvik og tar bilen hjem til Skedsmo. Jeg tar en tur innom legevakten og det viser seg at tåa er brukket. Dermed blir det gips fra kneet og ned de neste fire ukene.

Missingen

Vi tar en helgetur til Missingen. Dette er en vulkanøy med interessante bergarter. Den ligger ganske utsatt til langt sørvest for Hankø, men det er en trygg ankring i en lun vik der.

Vi traff også våre venner Arve og Anette Roy og Cecilie som var ute med sin Askeladd båt. Vi prøvde vannski etter deres planende båt. Det gikk greit for alle unntatt meg, som med mine litt for mange kilo, ikke kom opp. Jeg kom imidlertid opp når jeg hang etter Nidelven, men siden den ikke går over 11 knop blir det ikke samme spenning ved vannskiløpet.

Flatskjæra i oktober.

I begynnelsen av oktober er det fremdeles sommervarmt den fantastiske sommeren 2006. Vi tar en helgetur til Flatskjæra. Bading må til, om ikke annet for å minnes at det har gått an å bade i oktober.

Vinteropplag

Vinteropplag bestilles på Svestad på Nesodden. Jan, Viktor og Sindre drar ned fredag kveld i midten av oktober. De overnatter på Gressvik og kjører opp tidlig lørdag morgen.

Svestad er et ryddig og fint vinteropplagssted.

Vår første båtsesong har vært lærerik og opplevelsesrik. Vi angrer absolutt ingenting på båtkjøpet og er overbevist om at vi fant den rette modellen for oss. Det vi angrer litt på er at vi ikke kjøpte båt før, mens barna var mindre, men det er jo en prioriteringssak.

Andre årslogger

Klikk på bildene for å se dem i større format

Solvik marina

Båten hentes ved Solvik marina

Kryssord

Planlegging

Svaberg

Etter litt øvelse klarte vi å legge til mot svaberg

På vei

En selkoloni ved Koster

Makrell

Vi tok en del makrell på dorg

Utsikt over Hamburgsund

GummibåtGummijolla er populær blant ungdommene

Liv
Sommeridyll

Sommeridyll i Bohuslän

Kalles

Ingenting er vel mer svensk enn Kalles kaviar. I fabrikkens hjemby, Kungshamn, finnes denne sklia.

Viktort og Sindre
Viktor og Sindre

Idyllisk sensommer

Skjærgårdsidyll

Tryggø

Bronsealderrøys på Tryggø. Stormannen Trygve Olavsson ble i følge Snorre drept her.

båt

Litt fart kan vi få

Båt

Far og unger fosser av gårde

Gjesteflagg

Vi syns bruk av gjesteflagg er en pen skikk. Vi markerer at vi er gjester og respekterer vertskapet som bor her.

Treffer på Arve, Anette og Amanda i Strømstad

gummibåt

Viktor og Sindre

Bading
Litt dykking hører med

Liv og Svein

Våre venner Liv S. og Svein, som vi møtte på Kirkøy, har litt større båt enn oss.