Vårt valg var en Nidelv 26

Høstturer

Opptak

Endelig fast båtplass

En utfordring foran dette årets sesong var at vi ikke hadde båtplass. Plassen vi hadde leid året før på Gressvik var ikke lenger ledig og vi måtte finne noe nytt. Søknadsskjema var sendt til samtlige båtforeninger fra Oslo til svenskegrensen uten resultat.

Stor var derfor gleden når Henning Bøttger i Gressholmen båtforening ringte oss i Påsken og fortalte at det var blitt en ledig plass på Gressholmen. Dette er Oslos nyeste og minste båtforening med 60 båtplasser.

Sjøsetting

Sjøsetter båten på Svestad 21. april. Viktor og jeg kjører båten til Gressholmen. Vi får en fin 3,5 meters plass.

Jeg har mange andre prosjekter på gang, blant annet maling av hus, barnedåp og programmering så det blir kun dagsturer i indre Oslofjord før sommerferien.

Sommerferie dag 1 Håøya

I slutten av juni drar vi på to ukers langtur som i likhet med fjoråret går til svenskekysten.

Første dag går til Tåjebukta på Håøya.  Denne øya har en rik kulturhistorie og den har også en spesiell plass i våre hjerter.  Jans besteforeldre møtte hverandre på Håøya i 1916. Hun arbeidet på sprengstoff-fabrikken og han arbeidet på veiene som ble laget da.  En del av bygningene fra den gamle fabrikken står fremdeles, for eksempel messa på østsiden. På sørsiden av øya finnes gamle militæranlegg som er vel verdt å ta en nærmere kikk på.

Dag 2 Kaninøya Sletter og videre til Hankø

Neste dag går ferden til Sletter som ligger mellom Moss og Rauer. Her kryr det av Kaniner, slik det gjorde på Gressholmen før de beklageligvis ble utslettet.

Det er vanskelig å legge til her fordi det er langgrunt og en ødelagt brygge er eneste mulighet. Etter en stund ser vi at det er for grunt under båten også her, den slår nedi ved store bølger og vi må videre.

Vi finner en ny plass ved Sveholmen sør for Hankø.

Dag 3 Besøk i Merrapanna og videre til Hvaler.

Vi besøker bror og svigerinne Arve og Anette på deres hytte i Merrapanna, før vi drar videre sørover. Det er såpass stille at vi tror vi kan kjøre direkte fra Hvaler til Koster, men der tar vi feil. Når vi møter halvannen meter høye bølger sør for Asmaløy snur vi og drar tilbake og legger oss i ly på den lille øya Filletassen.

Dag 4 Strømstad

Det er en del vind i dag og høy sjø over Sekken, Vi slår oss til i Strømstad. Etter noen dager i uthavner er det er godt å komme til en organisert marina med strøm, god dusj og internett.

Dag 4 Ekerø

Vi krysser vestover og får gjensyn med idylliske Koster. Det er fullt i Kostersundet, men på Ekenes får vi presset oss inn mellom to store yachter. Vi leier tandemsykler og ser igjen øya fra sykkelsetet.

Dag 5 og 6 Videre sydover og fisken biter

Litt vått vær i år, men det er godt fiskevær og makrellen biter bra. Vi drar en dorg inntil vi har nok til middag. Dag 5 slår vi oss til i Havstensund og neste dag går det videre til Grebbestad.

Dag 7 Stenhuggermuseet

Stenhuggervirksomheten var en stor industri langs svenskekysten fra ca 1850 til 1950. Stenene ble solgt verden over og brukt i monumentale byggverk av granitt.  Jan har et spesielt forhold til dette håndverket ettersom hans oldefar var stenhugger på Tjurkø utenfor Karlskrona.

I Hunnebostad ligger et stenhuggermuseum. Guidene er kunnskapsrike og gode fortellere og vi får et godt innblikk i denne nære historien.

Vi slår oss til på en vakker naturhavn på "Huørna".

Dag 8 Brandskär

Ferden går gjennom Soteakanalen til Smøgen. Det er bemerkelsesverdig hvor mange norske båter det er her, spesielt er de største og flotteste vanligvis norske.

Vi drar videre til naturhavnen Branskar og plutselig er vi den eneste norske blant fire svenske båter. Det kan se ut til at mange landsmenn gjør vendereis ved Smøgen.

Dag 9 Lysekil

Legger oss til i gjestehavnen i Lysekil.

Diskuterer om vi skal fortsette til Gøteborg ettersom vi har tenkt oss på Liseberg en gang. Vi bestemmer oss til å snu her og heller ta bilen ned senere.

Dag 10 Gluppø

Kjører fra Lysekil til naturhavnen Gluppø utenfor Fjallbacka.

Fine sandstrender, men dessverre regn og lite fristende badevær. Mister en kopp som vi dykker etter men ikke finner. Vi ser derimot at vi har fått en skade på gelcoaten under kjølen, men det er neppe så farlig at vi ikke kan utsette sparklingen til høsten.

Dag 11 Boskaren, vi plumper litt

Kjører fra Gluppø til Strømstad. Treffer våre venner Bente og Olaf der. De har vært en uke på Koster i striregnet som Olaf sier. De har leid en leilighet på Ekenes like ved der vi hadde båten.

Vi drar til naturhavnen Boskaren og overnatter der. Plundrete å fortøye fordi det er lave og såpeglatte svaberg der. I tillegg får vi først ikke feste for ankeret. Klarer det til slutt etter at vi har kastet ankeret på nytt og jeg har sklidd uti og plumpet til midt på lårene.

Dag 12 Hjem

Avsluttet båtferien. Kjørte helt fra Sverige og hjem, rastet i Son. Vi startet 09.00 og var ved Gressholmen ca 20.00. Det regnet hele veien.

Mistet jolla like før Moss og måtte reise 2 nm tilbake. Kystpatruljen hadde funnet den og kjørte sakte rundt - de så vel etter om det eventuelt var noen som hadde falt over bord. Årsaken var at tauet hadde røket.

Eldstesønn, Niklas, hentet oss på Vippetangen med Corollaen.

Bare små dagsturer i indre Oslofjord denne høsten

Tar båten på land på Gressholmen 21. oktober.

Logger 1592 timer på motoren, det blir 164 timer siden vi kjøpte den 12. mai året før.

Andre årslogger

Klikk på bildene for å se dem i større format

Kart

Turen planlegges

Ruten for sommerferien

Knallert
Slike knallerter med lasteplan er populære kjøretøy på Koster

Koster utforskes best med sykkel, gjerne en tandem

Butikken på sydkoster

Makrellen biter bra.

Gutta på tur med jolle

Tjuvahålet
Pinan kalles denne smale rennen mellom Hasselösund og Grindholmen.  Det er en passasje som ble utsprengt i 1911 - 1912. Passasjen går også under navnet Tjuvahålet

Bebyggelse og småbåter langs Pinan.

Liv styrer

Vi sykler på Koster

Vi dorger og drar fisk

Makrell

Det er ikke alltid så lett å få dem av kroken

Underveis

Underveis sørover med litt vind

Pinan

Pinan kalles denne trange kanalen nord om Smøgen

Noen svaner som besøkte oss