Vårt valg var en Nidelv 26

Erfaringer med snekke fra Kristiansand til Gøteborg

Logg for sommeren 2008

Pinsen - møter den gamle eieren

Ny kalesje

Motorstopp

Høsttur

Opptak

Dette året planlegger vi ingen langtur med båt ettersom sommerferien legges til USA.

Sjøsetter båten på Gressholmen den 20. april. Været er strålende. Nypolert, stoffet og ren fra topp til tå tar vi turen til Lindøya og fylte opp med vann. Alt fungerte som det skulle etter vinteren.

Pinsen, vi møter den forrige eieren

Vi drar alene på overnattingstur i båten uten barn. Det er sol men ikke fullt så varmt som på lørdag. Vi drar til Dragsund på Håøya. Det er først helt fullt langs brygga, men da en drar legger vi oss til der. Merkelig nok er det den forrige eieren av Our Choice som tar oss i mot. Han er tydeligvis også bitt av trefotsyken eller mer, og har nå en stor båt på minst 35 fot.

Han tar et par bilder av Our Choice ettersom han ikke har noen fra før.

Vannpumpa svikter

Vi går en tur langs veien så langt den går. Det er et par kilometer. Prøver å finne den gamle butikken. Vår nabo mener butikken lå i Tåjebukta, jeg trodde den lå på østsiden.

Dessverre virker plutselig ikke vannpumpa i båten. Den må vi få reparert. Overnatter i Dragsund.

Neste dag kjører vi en tur fra Håøya forbi Hjelp og til Sætre. Tar en kebab i Sætre.

Vi rekker så vidt 19.40 båten fra Gressholmen.

31 mai - Været er supert.
Kjøper ny Shurflo vannpumpe. på Maritim til 790 kr.

Ingen parkeringsplasser på Vippetangen så vi parkerer på Paleet. 225 kr fra 14.00 til 21.15. Der parkerer vi ikke mer.
Vi går tur på Operaen før vi drar til båten. Det blir litt lang tur før vi er ute.

Vannpumpa fungerer utmerket. Den er bedre enn den gamle noen gang har vært.
Vi tar en tur til Skjærholmene der vi tar en dukkert. Vi tar 21.00 fergen hjem.

21 juni ny Kalesje

Fikk endelig ny kalesje levert fra Alf Hansen i Trondheim. Vi drar ut og setter den på. Den passer nesten helt perfekt og er nesten identisk med den gamle. Den største forskjellen er at det ikke er knapping både ute og inne på siden av targabøylen. Det er ingen knapping på innsiden og vi skal spørre om det kan være produksjonsfeil. Det er heller ikke knapper helt bakerst, men det betyr lite.

24 august - motorstopp

Båten har ligget lenge ubrukt fordi vi har vært på sommerferie i USA. Vi tar en dagstur i pent vær til Husebergøya. Propellen er overgrodd, så båten går ikke fortere enn 5 knop.

Bader og rensker propellen ved Husebergøya.
Dessverre får vi ikke startet igjen. Det kommer ikke diesel frem til motoren.

Jeg tror at dieselfilteret er tett og prøver å rense det med bensin, men det hjelper ikke. Ringer til redningssentralen og blir tauet inn. Jeg spør redningsbåten om kvittering, men det vil de ikke gi.

En på brygga kjører oss til Vippetangen ettersom fergen nettopp har gått. På toppen av alt får vi bot på 500 kr fordi parkeringen har gått ut. Betalte 120 for 4 timer parkering når vi dro. Prøver å klage på det siden vi ble forhindret fra å komme, men det fører ikke frem - Europark er nådeløse.

Finner senere ut at årsaken til motorstoppen er en sprukket dieselslange som sugde luft. Får kjøpt nye slanger i Løxholmveien i Bærum. Den koster 250 kr inklusive montering av nipler

3 oktober siste helgetur

Reiser til Gressholmen med 18.05 fergen. Lisa kjører oss ned.

Jeg kobler på siste dieselslangen. Vi kjører til Håøya i regnvær og mørke. Det har også sin sjarm.

Når vi skal legge i land i Dragsund striregner det og er mørkt.
Dessverre virker ikke varmeapparatet første kvelden men jeg finner feilen dagen etter. Det er bare en løs ledning.

Lørdag er det fint vær og vi går en tur så langt veien går fra Dragsund, og deretter stien halvveis til Varden. Vi kjører hjem til 18.20 fergen. Dorger en makrell på veien. Lisa henter oss.

12 oktober, opptak

Tok båten opp på land i dag.

Tok 8.15 fergen til Gressholmen, Kjørte en tur i Bunnefjorden for å varme motoren og tømme septik. Var sør for Ingierstrand.

Skiftet olje, hadde frostvæske i vannkjøling og toalett, tømte kaldt og varmtvann og hadde på presenning.
Motoroljen holdt merkelig nok bare ca 30 grader selv om den hadde kjørt i to timer.

Andre årslogger

Klikk på bildene for å se dem i større format

Det ble mindre bruk av båten i 2008 ettersom vi tok en lang ferie i USA. Helt borte fra båtliv var vi imidlertid ikke. Her padler vi kajakk i Floridas mangroveskoger

Viktor, Sindre og vår venn Arthuro

Vi er med Rolf og Lisa Muldbakkens båt på Lewis and Clarke Lake i Sør Dakota.

En stille dag i Dragsund på Håøya

Dragsund, vanligvis er det fullt her, men denne dagen var det stille

Utsikt fra Dragsund

Murhus på østsiden av Håøya

Ett av de gjenværende husene fra den gamle sprengstoffabrikken på Håøya