Vårt valg var en Nidelv 26

Erfaringer med snekke fra Kristiansand til Gøteborg

Logg for sommeren 2009

Sjøsetting og opera med gardintrapp

Pinsen med lekkasje

Uvær og nødhavn

Høstturer

Opptak

Sjøsetting og opera med gardintrapp

Fikk satt ut båten 18. april. Vi var første båt på vannet i foreningen i år.

Liv kom med 12.45 fergen. Vi tok en tur til Kjeholmen, Spiste pølser og dro tilbake.

Var innom operataket på vei hjem. De viste gratis Carmen på storskjerm. Fint tiltak, vi har lyst til å bli men jeg gikk og bar på en gardintrapp, noe som føltes ganske upassende på opera, så vi snudde fort.

Operataket er et genialt trekk ved bygget. Man hadde jo egentlig bare trengt det og ikke operaen under - det er jo taket folk flest bruker

2 mai

Lisa kjører oss til Gressholmen sånn at hun kan ha bilen mens vi er borte.

Turen går til Håøya. Temmelig fullt i Dragsund nå. Liv står ved roret når vi legger inntil.

Pinsen - lekkasje

Strålende vær. Stopper først på Storsteilene og ser på tanken. Tar en tur over på selve Steilene og tar en is og vaffel og kaffe. Ser litt på kystkultursenteret.

Drar videre til Håøya. Finner en fin plass mot en bolt litt syd for Tåjebukta.

Vannet er plutselig borte. Liv åpner motorrommet for å se om det har lekket ut og ser at vannet står langt opp på motoren, halvveis over giret.

Når vi har pumpet vannet ut finner vi ut at båten lekker under propellen fordi en nikkelanode som er festet gjennom skroget har falt av. Jeg dykker og setter inn en ny skrue. Merkelig skjebnens innfall at vi så under lemmen fordi vi manglet vann og fant dermed ut at det var en lekkasje. Hvis vi ikke hadde gjort det ville båten blitt full av vann.

Finner ut at vannlekkasjen skyldes at en vannslange som har hoppet av, så den reparasjonen er grei.

Neste dag drar vi videre til Ranvikholmen sør for Tofte. Dette er en øy med spesiell vegetasjon blant annet mye misteltein. Vi overnatter ved brygga på nordsiden.

4 juli - sommerferie 1 Sørlandet

I dag drar vi på langtur til Sørlandet. Viktor og Sindre går nølende med på å være med første del av ferien, men de vil gå av etter en uke. Været er fremdeles kjempebra, men det er spådd væromslag til det verre. Det er synd, for nå har det vært sammenhengende sol og kjempevarmt i 14 dager.

Vår datter, Lisa, er på Langøyene og vi avtaler å møtes på Vippetangen kl 16 så vi kan kjøre ned og de ta bilen opp igjen.

Vi tar en stopp på Storsteilene for å ta et bad, deretter kjører vi til Dragsund på Håøya og går en tur på øya.

Dag 2 Ranviksholmen - lanternen knuste

I dag regner det og er kjøligere. Vi drar på Oscarsborg og ser på kystforsvarsmuseet. Fin aktivitet på regnværsdager.

Regnet gir seg etter hvert. Vi kjører til Ranvikholmen. Legger oss langsetter på nordbrygga. Det kommer et stort lasteskip i god fart og forårsaker så store bølger at styrbord lanterne knuser mot bryggekanten. Vi er ombord, og får oss litt av et sjokk. Liv slår hodet i bordkanten. Jeg prøver å holde igjen mot brygga, men er redd for å skade meg ved å komme i klem. Nå fikk vi en lærepenge; ligg ikke longside hvis det kan komme store bølger fra båter

Vi er tilsynelatende de eneste på øya og vi samler ved og brenner et stort bål om kvelden. Veldig hyggelig.

Dag 3 Horten

Våkner til regnvær, men det gir seg ved 8-tiden. Jeg går en tur rundt Ranviksholmen. Det ligger to seilbåter på sydsiden, ellers er vi alene på øya. Sydhavna ser lunere ut enn den vi la oss på.

Vi har ikke frokostmat så jeg kaster loss og legger kursen mot Horten før de andre står opp.

Fin havn i Horten.  Kjører videre til midte Bolærne. Det regner om kvelden så vi blir i båten.

Dag 4 Kjettingen i propellen på Hudøy

Festet til ankervinsjen løsner fra badebrygga når jeg tar opp ankeret. Det har vært løst lenge, men nå faller det helt av.

Kjøper lanternepærer og foretar en midlertidig reparasjon av badebrygga ved å skru inn nye skruer under. Får ta en bedre reparasjon til vinteren. Skruing og bading hører dårlig sammen.

Brunstad konferansesenter

Reiser videre indre leia til Brunstad konferansesenter der vi har noen venner i familien til Liv som holder til. Brunstad tilhører menigheten Smiths venner

Vi legger til og tar en tur i området.

Vi møter Livs søsken Randi og May Britt og niesen Cathrine. Tar en kaffe og kake sammen på kafeen på Brunstad.

Stedet er veldig flott, og selv om dette er en meget pietistisk og streng kristen menighet, skiller ikke plassen seg synlig fra andre campingplasser.

Ankerkjettingen i propellen

Drar videre til Hui, Hudøy. Når vi skal legge til får vi ankerkjettingen i propellen. Jeg må dykke for å få kjettingen bort.

Når den endelig er fri driver vi på en grunne så jeg må uti igjen. Et par gummijoller kommer kjørende for å hjelpe oss, men vi er frie når de kommer frem.

Dag 5 Kjerringvik

Litt vind men ellers ok vær. Tar det med ro på Hudøy. Går en tur på ettermiddagen opp til en av feriekoloniene der. En av lederne sier at det er 500 unger der fordelt på 11 kolonier. De ønsker ikke andre besøkende der så vi må gå tilbake til båten.

Dessverre har vi gått tom for vann så vi må videre. Vi kjører til Kjerringvik. Fyller vann i havna og legger oss på øya utenfor.

Litt trøbbel når vi skal legge til ettersom det på første plassen vi legger til kommer borti en grunne. Når vi skal ut for å gå mot en ny bolt kiler ankervinsjen seg. Forrige gang det skjedde slet vi med det, men det viser seg dagen etter at det er lett å vippe den tilbake bare man har lært seg teknikken.

Fantastisk svaberghylle

Vi finner en ny plass et par hundre meter unna. Går en tur på øya og finner den mest fantastiske svaberghylle vi noen gang har sett. Stor, minst 100 meter bred hylle rett ut mot åpne havet. En plakat sier at denne plassen er reservert grunneieren, men det er ingen der så det bryr vi oss ikke om.

Løser kryssord sammen om kvelden.

Dag 6 Mye fisk ved Ula

En del vind i natt som får ankeret til å gli. Jeg må opp ved tre-tiden og kjøre ut dreggen og ankeret på nytt med jolla.  Dette er en av de minst hyggelige gjøremål ved båtlivet.

Dreggen fester faktisk langt bedre enn ankeret i denne bunnen. Vi har et skålanker som ikke er kjent for supert feste, men det pleier å være tilstrekkelig for oss. Men her ligger vi litt for utsatt til.

Kjører tidlig videre til Sandefjord. Hadde egentlig tenkt å reise til Stavern, men det er så høy sjø at vi foretrekker å gå innaskjærs.

Det er grått med en del regnbyger. Vi går på hvalfangermuseet og det er veldig bra. Skjønner at hvalfangerne fikk godt betalt når jeg ser hvor farlig arbeidet var.

Vi deler en pizza på Peppes og det er hyggelig..

Drar videre ved 19 tiden. Får 10 pir ved å dorge en kort stund. Her kan vi få så mye fisk vi vil. Legger til på Ula.

Dag 7 Svensvika med nærgående svaner

Regn og grått i dag også. Tar fire pir til frokost, og resten til middag. Steker også pølser til middag så det er noe for enhver smak.

Vi tar en spasertur i Ula. Det står en statue over Ulabrand, en kjent og modig los som døde i tjenesten.

Drar til Stavern. Går litt i byen og ser.

Drar videre til naturhavnen Svensvika. Mater noen meget nærgående svaner der - det er en artig opplevelse.

Dag 8 Jomfruland med en motor i manko

Reiser inn til Langesund. Kjøper havneboka for Sørlandskysten.
Ganske livlig i sentrum, med en live bakgårdskonsert som setter preg på handlegata.

Vi ligger sidelengs fortøyd og spiser reker i båten. Mater måker med restene.

Drar deretter til Jomfruland. Været er nå ganske bra.

Når vi er fremme ser vi at påhengsmotoren har falt av. Den sto godt fastskrudd på gummijolla og det virker helt utrolig at det kan skje. Får sikre den neste enda bedre.

Alle går en tur til fyret og deretter sørover på øya.

Løser kryssord om kvelden. Det er faktisk mulig å gjøre det sammen.

Avtaler med Lisa at hun besøker oss i morgen og at Viktor og Sindre da blir med hjem.

Dag 9 Møter Lisa og Leona ved Langesund

Går en tur til nordspissen av øya, interessant natur. Med unntak av en liten klippe i nord og en i vest er det kun morenemasser.

Lisa ringer kl 10.00. Vi avtaler å møtes i Langesund kl 14.

Vi går først til friluftsgudstjeneste. Ikke at vi pleier å gå på gudstjenester, men det stemningsfullt og høytidelig ute i skogen, så dette må vi få med oss. Det er minst to hundre til stede og langt fra nok sitteplasser. Tre barn døpes. Biskopen holder preken.

Vi kommer til Langesund kl 14.30. Lisa venter på brygga. Hun har spist, men blir med oss på en lunsj på kinarestaurant.

Mister jolla i uværet

Vi avtaler at Viktor og Sindre tar bilen til Ula og Lisa, Leona, Liv og meg båten. Det er en del sjø så det blir en ganske røff tur. Dessverre mister vi gummijolla underveis. Tauet har røket. Jeg trodde 10 mm polyestertau var mer enn nok, men der tok jeg nok feil. Vel, hadde vi ikke allerede mistet motoren så ville vi mistet den nå. Har en følelse av å bli forfulgt av uhell denne ferien, men vi får ta det med godt humør.

Uhellene er jo også stort sett selvforskyldte.

Når vi legger til ser vi at kjettingen har kilt seg så ankeret ikke har gått ut. Jeg må låne en annens jolle for å ro ut ankeret.

Viktor, Sindre og Lisa kjører hjem ved 20.00 tiden.

Dag 10 Oss to gamle til Verdens Ende

Nå er det bare oss gamle igjen. Underlig og litt vemodig å være på ferie uten unger. Det er bare på italiaturen i 1980 at vi har vært på ferie sammen uten andre. I 1979 var vi sammen med Wenche og Bjørn og i 1981 ble det ingen ferie ettersom Jan var i militæret. Siden har det bare blitt ferier med barn. Bortsett da fra et par helgeturer med båten det siste året og en langhelg i London i 1986 så har vi ikke reist uten barn.

Sandefjord i regnværet

I dag regner det igjen og det er også en del vind. Tenkte først å prøve å se etter gummibåten litt sydover, men sjøen er så grov at det er håpløst. Vi går heller inn i fjorden til Sandefjord.

Går og rusler i sentrum. Det er ikke spesielt kaldt, men det regner. Tar en kaffe og is på en utendørs kafe med tak. Kjøper et par bøker, dikt av Andre Bjerke og Kite Runner. Det ligger en intakt hvalbåt i havnen som er åpen for publikum, men vi er litt for sent ute til å rekke det. Det ligger en kopi av vikingskipet Gokstadskipet på andre siden av bukta.

Baling når vi legger til Verdens ende

Drar videre til Verdens Ende. Trangt og kronglete å komme inn og vi baler en del når vi skal legge til. Legger ankeret for tidlig og får full stopp tre meter fra brygga. Må gå ut og ta det opp igjen og prøve på nytt. Da kiler det seg på nytt sånn som Sindre gjorde i Kjerringvika, men nå vet vi hvordan vi fikser det. Får hjelp av en tysker på brygga for å komme inn.

Går en liten tur på odden. Fin natur, men det blåser en del. Gjetter kryssord sammen om kvelden.

Dag 11 Bolærne

Våkner tidlig og oppdaterer loggen. I dag er været bedre, lettskyet sol og noe vind.

Vi går en tur innover land forbi en stor stall som ligger der Rødtangen camping en gang lå.

Vi kjører videre til Østre Bolærne. Det er temmelig fullt, men vi finner en plass helt på nordspissen av gjestebrygga.
Går en tur og ser på bygninger og kanoner fra militæranleggene her. Det er mye bygninger så det er nok litt av en utfordring å vedlikeholde dette.

Dag 12 Konkurs og stoppeproblemer

Butikken åpner ikke, og en mann her forteller at Bolærne selskapet har slått seg selv konkurs i dag. Hører det også på radioen. Merkelig at det skulle inntreffe akkurat den dagen vi var her.

Vi bestemmer oss for å dra hjemover. Det skal bli godt å komme hjem og se hvordan det går der hjemme.

Krysser fjorden fra Fuglehuk til Rauer

Kjører videre forbi Fuglehuk fyr. Tenkte å gå i land, men det ser så vanskelig ut at vi drar videre.

Krysser over fjorden til Sletter. Nå har de bygget opp brygga og det er fremdeles kaniner der. Tar et bad og kjører videre til Son hvor vi handler pølser og spiser dem i båten.

Får ikke stanset motoren

Når vi kjører videre oppdager vi at vi har kjørt en stund uten tenningen på. Når vi stanser i Sætre for å fylle diesel virker ikke stoppknappen. Det er klin umulig å få dieselmotoren til å stanse. Verken stoppknapp, startnøkkel eller hovedbryter har noen virkning. Det er heller ingen på bensinstasjonen som vet råd.

Ringer redningssentralen på vei hjem for å spørre om stoppknappen. De kommer ut fra Lysaker og møter oss ved Langåra. Mekanikeren om bord viser oss en annen stoppemekanisme i motoren, så da kan vi bruke den inntil vi har fått dette reparert. Det viser seg at en ledning til stoppmagneten har løsnet. Systemet krever strøm for å stanse, men motoren krever ikke strøm for å gå.

Vi kommer til Gressholmen kl 22.00 og Viktor møter oss på Vippetangen kl 22.45.

Vi har hatt noen små uhell i år, men alt i alt har det likevel vært en veldig hyggelig ferie.

Sommerferie 2, 27. juli, Koster

Viktor, Sindre Liv og Jan reiser på ny langtur. Målet er Koster og Strømstad der Lisa skal møte oss til onsdag og kjøre Viktor og Sindre hjem.

Vi tar bilen til byen og gir nøkkelen til Niklas som kjører den hjem når han er ferdig.

Vi kjører til Gjøva i Mossesundet og finner en naturhavn hvor vi ligger helt alene. Koselig øy, men været er ganske grått og med en del vind og regn. I følge havneguiden skal man kunne se Roald Amundsens profil i fjellet der, men det ser vi ikke noe til.

Dag 2 Koster

Vi starter halv seks og kjører til Flatskjæra hvor vi tar frokost. Kjører videre sør for Kråkerøy og til Strømstad. Ganske mye bølger over Sekken.

Vi tøffer videre til Ekenes på Koster. Det er fullt så vi fortøyer til bolt på svaberget.

Skruen på stoppmagneten har løsnet igjen så jeg må stoppe manuelt.

Går en tur til butikken. De spiller kostervals på hotellet så det gjaller over hele havna.

Dag 3 Stormvarsel

Kjører inn til Strømstad og møter Lisa. Tar en pizza sammen og drikker kaffe i båten. De andre kjører hjem kl 19, Liv og jeg kjører til Ekholmen på Hvaler og finner en veldig fin naturhavn. Det er så stille og pent vær at vi legger oss i en havn med utsikt over havet selv om den ligger utsatt til.

Når vi har slått oss til ro hører vi stormvarsel på radioen. Typisk uheldig når vi for en gangs skyld har lagt oss på en utsatt plass, men stormen skal heldigvis ikke komme før om 24 timer.

Dag 4 Uvær og nødhavn

Vi ringer Niklas og ber ham om å sjekke stormvarsel på yr. Han bekrefter at det blir mye vind og full storm ved midnatt. Vi bestemmer oss for likegodt å dra rett hjem.

Kjører gjennom Fredrikstad og stopper på den gamle bryggeplassen vår for å spise.

Når vi kommer ut nord for Hankø ca. kl 14.00 ser det ut til at stormen kommer allerede. Helt svarte skyer, frådende skumtopper, regnet fosser ned og det lyner vilt.

Nødhavn

Vi bestemmer oss for å gå inn i en nødhavn i Saltnessund. Sikten blir veldig dårlig i pøsregnet. Vi prøver først å fortøye til en utlagt ankerbøye og får tauet i propellen, men heldigvis ryker bare tauet så motoren stopper ikke. Vi legger oss i stedet på en ledig privat båtplass. Været er nå blitt så dårlig at vi regner med at det er utelukket at noen andre kommer.

Etter en halvtime letter været. Vi ringer Viktor som sjekker og sier at stormen ikke kommer før 22.00, så vi drar likevel videre. Det er en del regn og litt torden men ikke mye vind innover.

Tar 22:20 fergen fra Gressholmen. Viktor henter oss på Vippetangen.

Vind og striregn og vi feilberegner fergetid

Dette har vært en sommer med så usedvanlig mange små uhell at vi nesten finner det litt morsomt når enda et uhell inntreffer. Det som skjer er at vi trodde at fergen gikk 21:20, men den går en time senere så det blir en liten misforståelse der både vi og Viktor må vente i striregnet. Viktor har merkelig nok heller ikke mobilen med, men han finner en telefonkiosk og ringer oss, slik at vi får vite at han venter.

Kafeen på Gressholmen er stengt, og det eneste tørre sted hvor vi kan vente er på kafeens utedo. Dermed blir vi stående og vente en time inne i utedoen mens vinden øker og regnet siler ned.

Høstturer og opptak

6. september, dagstur til Nesset.

Innover til enden av Bunnefjorden har vi aldri reist før, så det må prøves. Det er mange flotte plasser på begge sider av det trange løpet der inne. Det er faktisk også ganske mye ubebygd strandlinje her som er åpen for almen ferdsel. Slikt er vanskelig å oppdage fra land.

10. oktober, fisketur

Drar to pene torsk på pilk utenfor Ildjernet. Holder på et par timer.

17. oktober opptak

Tar årets siste fisketur og drar to torsk ved ildjernet. Tar opp båten, Per spyler. Setter på presenning.

Andre årslogger

Klikk på bildene for å se dem i større format

Eldstesønn Niklas nå som styrmann

Og de minste gutta gar blitt store

Så tar frua styringen

Rutene for i sommerferien 2009.

En stille aftenstund i Dragsund på Håøya

Etter et solid regnskyll var det trygt å tenne et bål. Det er viktig å alltid benytte eksisterende bålplasser slik at man ikke lager nye svimerker i underlaget. Dette er på Ramtonholmen.

Det brant bra etter hvert

På vei til Sørlandet med Sindre som styrmann

Hudøy feriekoloni hvor mange gutter fra Oslo har tilbrakt ferien. Øya heter faktisk Hui, ikke Hudøy.

Flott svaberghylle utenfor Kjerringvik

Vi kom inn i en stim med småmakrell og fikk fisk på hver en krok. Her kunne vi få så mye vi ville, men vi tik ikke mer enn vi kunne spise.

Litt pølser må til for de som blir lei av fisk hver dag.

Trebåter i Stavern

Nærgående svaner. Etter å ha fått en del brødsmuler gikk den ene til angrep på brødposen

ingen sommer uten sol og nykokte reker

Fyrlykta på Jomfruland

Dette asketreet på Jomfruland ble påstått å være Nordens største, men tittelen er omstridt.

I Grimstad byttes mannskapet, Lisa og Leona går på for en etappe, Sindre og Viktor mønstrer av.

Men først skal spurvene mates.

Man må se opp for en del urent farvann rundt Verdens ende

Statue ved Verdens ende som symboliserer mor og barn som engstelig venter på far som er ute på det farlige havet.

Litt vindfullt er det på Verdens Ende.

Kongelig hyttekos på Mågerø

Utsiktspost på Bolærne. Disse øyene som tidligere var forbeholdt marinene er nå frigitt. Det er mye interessant kulturhistorie å se.

Fyr løs

Utsikt over marinaen fra toppen av Bolærne

Sommerferie 2 Koster

En svensketur ble det i år også.

Lisa og Leona besøker oss i Strømstad.

Skjegget gror visst fortere i ferien.

Her står en liten lettmatros som mønstret på i Strømstad.