Vårt valg var en Nidelv 26

Tilbake til Norge

Høstturer og opptak

3 april båtpussen starter

I tillegg til vanlig vårpuss som består av vasking, polering og stoffing skal vi i år bytte flyndra, bytte elmotor til ankervinsj, reparere varmeapparat og legge teppe på dekket.

Drar på Gressholmen med 11.25 båten. Per, som kan det meste som er å kunne om båter, hjelper meg å sette på flyndra. Borrer først opp rorfestet. Jeg holder mutteren på innsiden og han skrur fra undersiden.

Sjekker at ankevinsjen får strøm. Den får strøm men virker ikke, Skrur den løs og tar den med hjem. Den er ganske rusten.

Klipper til papirmaler til gulvteppet.

10 april mer vårpuss

Niklas og Jan tar 11.25 båten til Gressholmen. Vi holder på til 18.25 og får gjorte en god del. Vi skraper og sparkler ripen under med gelcoat, tar ned presenningen, installerer den nye motoren til ankervinsjen, vasker båten og polerer alt under ripa.

Kjempeflott vær - egentlig den første vårdagen med varm sol.

Neste dag polerer vi over ripa og demonterer festet til ankervinsjen på badeplattformen som løsnet i fjor. Sjekker og justerer malene til teppet. Legger på to ekstra lydisoleringer. Legger på og retter opp platene i dørken.

Bytter glødeplugg på Eberspracher apparatet.

17 april Sjøsetting

Vi sjøsetter båten ca kl 13. Varmeapparatet virker dessverre ikke men det meste andre virker. Finner senere ut at dieselpumpa til varmeapparatet ikke får strøm. Fyller vann og 142 liter diesel på Lindøya.

Liv er dessverre litt syk så det blir ingen båttur i dag.

Jeg tar en prøvetur alene rundt hovedøya. Kommer lett opp i 12,6 knop.

Pinsen på Bergholmen og Håøya

Vi to gamle drar på båtferie for to netter alene.

Vi kjører til midt på vestsiden av Håøya. Dragsund ser fullt ut så vi gidder ikke prøve engang. Vi forsøker å gå en tur, men kommer ikke så langt fordi det mangler stier og er veldig bratt. Pent vær, løser kryssord sammen om kvelden.

Utsikt vestover fra Håøya En "gamme" vi fant

Frisk vind om morgenen

Det blåser friskt nordfra om morgenen og vi ligger utsatt til så vi drar videre til sørsiden av Bergholmen. Artig øy å utforske. Den er nylig frigitt etter å ha vært militært område. Mineobservasjonspost er sprengt inn på toppen av øya.

inngangen til mineobservasjonstårnet er litt medtatt  toppen av mineobservasjonstårnet

Besøker Oscarsborg. Går en tur og ser på deler av anlegget som vi ikke har sett før. Lange labyrinter av ganger på sørspissen som fører opp til borgen. Tar en kaffe og et wienerbrød i kafeen.

Under Oscarsborg er det flere spennende underjordiske ganger.

Vi drar videre til brygga som ligger nordøst på Håøya. Det går en vei oppover som er rene Trollstigen. Det blir en lang tur med fantastisk utsikt. Flere bygninger fra militærtiden. På toppen er det en observasjonskuppel. Det gikk en lang og mørk gang inn til en trapp som førte opp til kuppelen. Vi hadde dessverre ikke med lommelykt, men blitsen på kameraet ga et visst lys så vi finner frem.

Veien går i sikksakk som den rene Trollstigen Utsikt over Oscarsborg

Etter å ha sett anleggene på Håøya kjører vi til Furuholmen nord om Sætre, og overnatter der.

Ramtonholmen

Det blåser friskt nordfra i dag, 6 sekundmeter. Fyller vann på Sætre. Drar videre til Ramtonholmen og ser på en bronsealderrøys på toppen. Det er en veldig idyllisk gresslette på øya. Vi er merkelig nok helt alene der enda været er supert. Man merker ingen vind inne på øya.

Drar videre langs vestsiden av fjorden innenfor Nesøya og Kalvøya og langs Fornebulandet. Spesielt flott å kjøre på innersiden av Nesøya.

Fin båttur - masse opplevelser og ingen problemer.

5 juni, helgetur med besøk

Sol og pent vær.
Liv og jeg drar til båten. Vi stopper på Steilene og spiser. Ser på utstillingen tre små hytter der. Det er en slags kunstnerisk utstilling av tre bittesmå åpne hytter i hver sin knallfarge av rødt, gult og blått. En gjestebok forteller om mange besøkende og også overnattingsgjester.

Drar videre til Tåjebukta. Går en tur til den gamle butikken. Legger siste tepperest under bordet

Dagen etter ringer eldstesønn, Niklas, og spør om han og Christine og Mathias kan besøke oss i båten. Vi avtaler å møtes i Drøbak. Det er en del vind og vi har problemer med å komme ut igjen.

Vi drar tilbake til Tåjebukta. Spiser pølser og fisker krabber fra brygga.

21 juni ny jolle

Liv og jeg reiser rett fra jobben til Andebu og kjøper en 10 fots gummijolle med 8 Hk motor.

Temmelig langt ute på landet, og det er en ok tur å kjøre. Tror det er et godt kjøp. Båtene er 2006 modell og nesten ikke brukt. Motoren er 2005 modell.

26 juni sommerferien

Ferien starter, vi drar på båtferie med våre to yngste barn Viktor og  Sindre.

Niklas kjører oss ned. Vi tar Golfen med den nye gummibåten ferdig oppblåst på hengeren.
Liv og Viktor går av på Vippetangen. Sindre og jeg tar gummibåten fra Frognerstranda.

Underveis med gummibåten virker det som om motoren slurer. Stopper på Lindøya bensinstasjon for å sjekke.
Finner ingenting men kjøper girolje. Får ikke opp oljepluggen der, men jeg får sjekket det på Gressholmen og det er ok.

Det er en del sønnavind men pent vær. Reiser til nordspissen av Håøya. Dette er en idyllisk plass med flott kveldssol, men det ligger veldig utsatt for nordavind så man må høre på værmeldingen før man legger seg til her.

Vi ser en film på Sindres pc om kvelden.

Dag 2 Risholmen

Fortsatt pent vær og sønnavind. Stopper i Son og handler litt. Drar videre og forsøker å legge til på
Sletter, men det er for grunt. Brygga som var der i fjor er nå borte igjen sånn det var i 2007.

Får tauet til jolla i propellen så jeg må bade.
Det er kaldt i vannet så det er godt at jeg har våtdrakt. Tauet røk så motoren stoppet ikke, men det er tvunnet rundt akselen.

Skjøter tauet og kjører videre til Risholmen nord for Hankø.
Øya eies av familien Astrup og har flotte plantefelt med eksotiske planter. Det er privat men det står
i guiden at båtfolket er velkomne så vi tar dem på ordet. Liv og jeg går en tur. Vi ser ingen folk,
men vi møter en svart labrador følger oss. Får litt "twilight zone" følelse på dette stedet.

Spiller amerikaner om kvelden

Dag 3 Bloksberg og Skjærhalden
Vi tar en ny tur på Risholmen og ser nå at det er folk i en av hyttene. Det var betryggende. Fyller diesel på Hankø.
En kongelig båt legger ut fra Bloksberg mens vi fyller på andre siden av bukta. Vi ser fire marinegaster
og noen barn og voksne i vanlige klær.

Kjører videre til Fredrikstad. Underveis oppdager vi at vannet er borte. Alt har lekket ut og lagt seg i dørken.
I Fredrikstad finner jeg omsider en sprukket slange bak varmtvannsbeholderen.

Får kjøpt en ny i en båtbutikk i sentrum.

Kjører til Skjærhalden og legger oss til der for natten. Det koster 250 for overnatting noe som er godt over gjennomsnittet. Skjærhalden er et ganske fint sted med eldre bymessig bebyggelse. Stilen minner litt om Sørlandet.

Dag 4 Koster

Kjører over Sekken og over til Koster.
Legger oss i Norre vikarna helt nord.

Alle går en tur til Kostersundet og spiser middag på restaurant der. Liv og jeg tar fiskesuppe, Viktor og Sindre hamburger.
Med dessert kommer det på 802 svenske så vi kan ikke gjøre det hver dag.

Dag 5 Strømstad

Om natten har det regnet men det lysner utover dagen. Liv og jeg går en tur til fyrene. Veldig god utsikt på toppen der.
Det vokser noen veldig spesielle trær her som virkelig har kroket seg i vinden.

Vi kjører over til Strømstad og legger oss til der. Ligger først ytterst, men der får vi ikke strøm.
Ser at det faktisk er veldig god plass lenger inn så vi legger oss i Sentrum. Bytter gassbeholder.
Liv og jeg går en liten tur i åsen ovenfor jernbanestasjonen.

Ser Sherlock Holmes langfilm på Sindres pc.

Dag 6 Lagunen

Fortsatt fint vær. Snakker med Lisa og avtaler at hun kommer hit i morgen. Blir i Strømstad en stund
og drar så til Lagunen og prøver den nye minigolfen der som de reklamerer for på radioen. Pent anlegg som vi spiller to runder på. Prøver å dorge litt men får ingen fisk nå heller.

Slår oss til på en havn like utenfor Strømstad for natten. Veldig idyllisk sted med kveldssol til 22.15.
Ser et par episoder av Kongen av Queens på Sindres pc.

Dag 7 Besøk av Lisa og Leona

Blir på uthavnen vi har overnattet på og bader og soler oss. Reiser til Strømstad kl 13.00.
Møter Lisa og Leona der. Lisa bestemmer seg for å bli natten over i båten.

Vi drar tilbake til det stedet vi overnattet og lager middag. Marinert Ytrefilet av svin og nypoteter. Det har blitt lite fisk i år, men og nypoteter kjøtt smaker også fortreffelig. Vi blir ikke så lett lei av det.

Lisa, Viktor og jeg bader. Det er 20 grader i vannet. Dessverre er det mange brennmaneter i år.
Lisa og Sindre prøver jolla som planer lett med bare dem ombord.

Vi løser kryssord om kvelden.

Dag 8 Bare oss to igjen

Fortsatt pent vær. Jeg vasser litt i standen med Leona.

Vi kjører inn til Strømstad ved 10-tiden. Ungene kjører hjem, så nå er det bare Liv og meg.

Vi handler litt i Strømstad før vi drar videre. Kjører i indre lei forbi Daftø. Det blåser en del i
dag og når vi kommer utaskjærs må vi snu. Legger oss ved en lun holme rett nord for Långholmen.
På kvelden blir det regn og vi hører litt torden i det fjerne.

Dag 9 Sørover

Regnet gir seg tidlig og det lysner og blir sol utover dagen. På værmeldingen sier de det skal blåse opp mut kuling
utpå kvelden. Vi kjører videre og stopper i Grebbestad. Går en tur til Kirken der Liv kjøper noen cd-er.
Tar en is på brygga. Kjører videre til en Korsøy utenfor Fjellbacka. Det er et naturreservat og det ligger godt
beskyttet langt fra åpent hav. Vi ser at det har beitet kuer her og vi ser merkelig nok at trær har blitt felt her,
det burde vel ikke forekomme i naturreservat.

Leser litt på kvelden. Holder på med Knausgårds Min Kamp 1. Har lest på den samme boka hele ferien så det går ikke
fort men nå nærmer det seg slutten. Jeg syns den er ganske god men ikke mer. Har vanskeligheter med å like
hovedpersonen som er så vellykket og, slik jeg ser det, ekstremt selvopptatt, men det er realistisk og ekte.

Dag 10 Stenhuggervirksomhet

Ganske grått i dag og en del vind. Vi drar videre sørover og stopper i Smøgen. Går en tur gjennom byen og handler litt mat.
Vi finner et fint sted nær Gluppø hvor vi ligger i god ly og kan ligge sidelengs mot svaberget. Det er veldig mye spor etter
stenhuggervirksomhet her.

Avslutter Knausgård og begynner på George Hagens familien Lament. Liv syns jeg sitter for mye og leser og at vi heller skal gjøre noe sammen. Jeg syns vi gjør nok sammen hele dagen og at det er godt å ha et par timer stille lesning om kvelden.

Dag 11 Mektige dønninger

Pent vær. Vi ligger en stund stille ved Gluppø og tar det med ro, Reiser så til Lysekil. Det blåser en del og det
er bølger over noen åpne områder. Legger oss i en ny Gjestehavn på vestsiden av Lysekil. Det er et lite stykke fra sentrum.
Jeg kjøper et par bøker i en bokhandel og vi handler middag. Spiser i havnen.

Tenkte å finne tilbake til samme uthavn som vi lå i for tre år siden, men det er for mye bølger så vi må snu og gå lenger inn. Disse dønningene er faktisk de mektigste vi noen gang har opplevd.
Vanskelig å anslå størrelse, høyden er kanskje ikke mer enn rundt halvannen meter, men lengen fra en topp til neste må være godt over hundre meter. Hvis alle hadde vært jevne hadde det bare vært gøy, men brått er det en bølge innimellom som er høyere og brattere enn de andre og da er det ikke morsomt lengre

Vi finner en lun bukt ved Lille Kornö.

Dag 12 Idylliske Kornö

Kornö Kornö kiosk
Idyllisk bebyggelse på Lille Kornö Kiosken på lille Kornö

Pent vær men en del vind. Har ikke lyst til å reise videre før det løyer.

Liv og jeg går over fjellet og ned til bebyggelsen på andre siden av lille Kornö. Idyllisk liten fiskerlandsby
som det nå bor turister i. Det er en del modne blåbær på øya.

Tar jolla over til Store Kornö. Veldig artig gammel fiskerlandsby på ca 100 hus. Gammel liten skolebygning.

Blir her en natt til.

Dag 13 Ufrivillig bad

Drar tilbake gjennom Sotekanalen og stopper i Hunnebostad. Ankeret har ikke gått ut og jeg tråkker feil og faller i vannet når
jeg skal prøve å kaste det ut. Ingen katastrofe, men jeg ble våt, og de andre båtene fikk litt underholdning.

Vi går til Stenhuggarmuseet.
Det er ikke mye forandringer siden vi var der for 3 år siden, men det er likevel artig å se det igjen. Det er ingen offisiell guide, men ekspeditørens svigerfar var en stenhugger og hun kan mye og forteller en del om virksomheten.

Sten i Kløft Mektig bergkløft ved Hunnebostad

Stopper på Uløn/ Dannemark hvor vi også lå for fire år siden.
Det regner om natten.

Dag 14 Naturisme og brennmaneter

Pent vær igjen.
Vi går en tur på øya og finner en gammel bosetning og en bronsealderrøys. Det er fin badestrand her. Liv vasser og jeg bader.

Drar videre nordover og tar en middag og et bad utenfor Fjellbacka. Tenker å kjøre videre til Koster, men vi må snu på grunn av
for store bølger ved Tjurpannan nord for Grebbestad. Dette åpne området er beryktet for høy sjø ved vestavind. Ser en sel som svømmer like ved land. Vi legger oss i ly rett sør for det åpne havområdet.
Jeg tar et nakenbad og oppdager at nakenbad og brennmaneter er en smertefull kombinasjon.

Prøver å fiske litt men får ingenting.

Dag 15 fiskegarn

Vi reiser tidlig til Strømstad.

Været er storslagent i dag. Kjøper et sommergarn og agnsill.

Drar nordover langs Svenskekysten av Singlefjorden og legger oss til i en liten vik. Veldig øde sted, men fint i pent vær. Legger ut garnet, men vet ikke om jeg får det helt til

Avslutter familien Lament. Syns ikke den er på mer enn det jevne. Det som er ment å være morsomt er ikke min humor, og personskildringene er temmelig grunne.

Dag 16 tilbake til Norge

Vi tar en liten tur i land og tar deretter opp garnet. Ikke en eneste fisk, men det har derimot viklet seg inn i et annet gammelt garn på bunnen. Det er så slimete og fælt så jeg kapper det vekk fremfor å ta det opp.
Kjører videre om Fredrikstad Det regner en del underveis. Ringer Arve og spør om de er på hytta og om vi kan komme innom.

En familie som har en klassevenninne av Amanda kommer samtidig med oss. Laila og Martin med tre barn i alderen ca et halvt år, 3 år og 12 år. De har en seilbåt og har vært i Strømstad.

Martin forteller at moren hans er prest i Stange, og at hun forrettet når de giftet seg i Grefsen kirke.

Vi får grillmat og øl.

Drar videre ved 20 tiden og legger oss på Risholmen

Dag 17 Hjem igjen

Fikk endelig en makrell på agnsild på et snøre vi hadde ute om natta. Tar den med hjem. Har aldri opplevd så dårlig fiske som denne ferien.

Drar ved 9 tiden og kjører raskt nordover- fyller 88 liter diesel ved Filtvet. Literprisen er bare 8,15.

Viktor møter oss på Vippetangen kl 15.

Vi lager middag med svin og en makrell og poteter.

Helgetur 13 - 14 august

Liv og jeg tar en tur til Bjørnehuebukta. Fint og stille vær

Dagen etter går vi først en tur fra Bjørnhuebukta. Det er en fin strand innerst i bukta. Jeg tar et bad. Dessverre er det mange brennmaneter.
Etterpå kjører vi til sørsiden og går en tur helt til varden, Håøyas høyeste punkt. Spiser pølser i båten og tar en is på Oscarsborg etterpå før vi setter kursen hjemover.

9- 10 oktober opptak

Årets siste overnattingstur går til Storskjær sør om Håøya. Dette er en liten øy og det er litt grunt å legge til, men det går så vidt.

Plutselig har både varmeapparat og ankervinsj sluttet å fungere igjen men det er heldigvis ganske mildt.

Drar innover neste dag i flott høstvær.

Vi tar opp båten, vasker den og tapper vann og olje.

Andre årslogger

Klikk på bildene for å se dem i større format

Flyndra må byttes

Overmalt militær advarsel

Militær bunker

Verneområde for Havørn

Streng adgangskontroll. Her har det stått tre porter på rad med piggtråd

Vann på Håøya syd

Inngang til Observasjonspost

Vi blitset, og så en trapp til toppen.

I observasjonsposten på toppen av Håøya

Utsikt mot sør fra Ramtonholmen

Et andepar med hele 18 unger

Niklas og Christine med Mathias

Mathias som krabbefisker

Yngste sønn, Sindre, med den Nye jolla. den planer lett med bare en ombord

Sommerferie

Risholmen der Fernley familien har anlagt en botanisk hage

En labrador som fulgte oss rundt på Risholmen

Koster fyr

Krokete trær på Koster

Sindre Viktor og Jan på Koster

Maistang på Koster

Innfart til Strømstad

Lisa, Leona, Viktor og Sindre. Våre tre yngste barn og yngste barnebarn.

Liv med barnebarnet Leona

Skilt

Hold til venstre så du ikke havner i New York

Utsakjærs
På vei utaskjærs. Det er en del åpne områder hvor det kan bli litt sjøgang. Ingen skam å snu om det skulle bli i overkant mye.

Smøgen

Longside svaberg
Er det brådypt kan man ligge longside langs svaberget

Stehuggervirksomhet

Stenhuggerne etterlot noen redskaper

Stenhuggerspor
spor etter stenhuggervirksomhet

Blåbær

Blåbærene er tidlig modne her

Kornö
En klynge hus ligger tett sammen på den luneste plassen på Lille Kornö

Oljeraffeneri

Sten i kløft

Bergkløft ved Hunnebostad

Strand Dannemark
Det er en flott strand på øya Dannemark

Yacht
Noen foretrekker de virkelig store båtene

Frierfjorden
Frierfjorden sett fra svensk side

Arve og Anettes hytte
Hytta til Arve og Anette med Laila og Martin med barn på besøk.

Høstturer

Håøya
Bjørnhuebukta på Håøya

Bunker
Bunker på vei til Varden

Kanon 2
Ingen tvil om hva som skulle plasseres her

Varden
Håøyas høyeste punkt kalles Varden, men noen varde finnes ikke lenger.