Vårt valg var en Nidelv 26

Bøttevis med sild

Endelig sommerferie og langtur

Ankerfast på Mølen

Bastøy fengsel og vikinggraver i Borre

Makrell og villsau

Lyngør og treff av kjentfolk

Nidelven og Terje Vigen

Blindleia og Brekkestø

Endelig krabbe

Østre Bolærne og Missingen

Høstturer

Hummer og Sel

Opptak

Litt sen vårpuss i år

På grunn av at eldstesønn Niklas er selvbygger på eget hus har det fått førsteprioritet og båten er nedprioritert denne våren. Vi kommer i gang i slutten av april og får den sjøsatt 10.mai. Jeg stoffer bunnen med Biltema bunnstoff hvert år, men i år har jeg for første gang også stoffet propellen, er spent på om det har noe å si på ytelse.

Per Jørgensen som er styreformann i båtforeningen og alt mulig mann har sveiset badebrygga vår som gikk opp i noen sveiseskjøter i fjor. Som vanlig når Per reparerer, så er den nå blitt mer solid enn den noen gang har vært.

Sjøsetting

Alt virker, også de gamle problembarna ankervinsj og varmeapparat snurrer helt problemfritt. Drar fint opp i 10-11 knop så det ser ikke ut til at bunnstoffet på propellen har noe å si.

I opplag

På Gressholmen like før sjøsetting

18. mai, første helgetur

I dag ble vi ferdige med beisningen av det nye huset til Christine og Niklas. Dermed gir vi oss med dugnadsinnsats på den kanten og starter på båtsesongen.

Det er deilig vær. Vi kjører sørover og ser mye fisk på ekkoloddet. Jeg prøver å pilke litt med et dorgesnøre med pilk nederst og det viser seg at silda biter som bare det. Det er passe stor stekesild ca. 25 - 30 cm, og vi drar 11 stykker på kort tid. Det er første gang vi får sild.

Vi stopper i Bjørnhuebukta på Håøya og går opp til tjernet. I fjor var det masse frosker som la egg her, men nå ser vi bare en masse småfisk. Jeg har aldri sett den typen fisk før. Den er svart og ca. 15- 20 cm lang og står i store stimer med snuta i vannskorpa.

25. mai bøttevis med sild

Været er supert i dag. Viktor, Sindre, Mathias og jeg drar på fisketur i båten. Liv jobber dessverre. Vi tar 11:25 fergen ut og finner en stim av sild mellom Ildjernet og Steilene.

Sild og poteter

Stekt nyfisket sild og nypoteter er litt av et herremåltid.

Vi får 52 stykker totalt - jeg har aldri opplevd noe lignende. Det meste får vi på en hekle jeg satte sammen samme morgen av noen blanke kroker og en svenskepilk nederst.

Endelig sommerferie og langtur

Kart

Etter et par usedvanlig travle uker på jobb, og utenom jobb, hvor vi blant annet fikk amerikabesøk fra det hyggelige paret Margaret og Tony, var på kombinert forretningsreise og hyggetur i Paris, og jeg var toastmaster i min nieses bryllup, så ser vi frem til en fredelig sjøferie.

Planene er å kjøre ned langsetter Sørlandskysten. Vi har tatt den ruten en gang før, det var i 2009 og da snudde vi på Jomfruland. I år vil vi kjøre litt lengre, men forholdene får bestemme hvor langt det blir.

Det viste seg at vi kom helt til Kristiansand.

Første dagen er været er kjølig og det er få båter ute. Vi legger oss i Dragsund på Håøya.

DragsundDragsund er en populær havn

Dag 2 Ankerfast på Mølen

Mølen er en veldig hyggelig havn og øy, men det kan bli trangt her når det er mange båter. Nå er det kjølig og tidlig i sesongen og derfor få båter så vi har god plass. Denne øya ligger nordøst for Horten

Det går en natursti rundt øya med forklaring til diverse forhold. Blant annet er det en bronsealderrøys her, og en del av den sjeldne planten Misteltein. Det er også en gammel eplehage som muligens er anlagt av munkene på Hovedøya.

Nabobåten her hekter ankeret sitt inn i vårt i det de reiser av gårde, så vi får et skikkelig rykk, og de en bråstopp. Ankerene er såpass kilt fast i hverandre at jeg må bruke en hammer, og banke en god stund, før de endelig løsner.

Dag 3 Bastøy fengsel og vikinggraver i Borre

Bastøybukta er langgrunn, så vi legger oss på svai og tar jolla i land. Det er kun stranda i nordsiden av øya som er offentlig friområde, resten er fengsel. Å dømme fra gjerdehøyden til fengselet må det være absolutt minimum sikkerhet her. Det er som et vanlig hagegjerde, et en meters nettinggjerde uten tegn til piggtråd.

Men så kommer de jo ikke lenger enn til den offentlige badestanda. Skal de i land må de svømme, eller stjele en båt.

Vi drar videre til Borre for å se på vikinggravene og museet der.

Runestein

Runestein på Borre

Vi kjører forbi Tønsberg og legger oss på Gåsøkalven utenfor Melsomvik.

Dag 4 Besøk og videre til Stavern

I dag regner det hele dagen. Livs Søster May Britt og hennes yngste sønn, Colin, besøker oss.

Colin hjelper til som styrmann

Turen går videre til Stavern

Dag 5 Makrell og villsau

I dag prøver vi fiskelykken. Slipper ut i en dorg og får straks 4 småmakrell. Slipper snøret ut en gang til og trekker opp ytterligere 5 stykker. Da får det holde.

Stopper på Ståholmen nord for Jomfruland. Det er en hyggelig sommerøy som har hatt fast bebyggelse siden 1600 tallet. Det går villsau der som er ute hele året.

Legger oss på Jomfruland og setter ut krabbeteine med makrellhoder som agn.

Dag 6 Vind og bølger på veien til Risør

Vi leier sykler og tar en tur rundt på den store og hyggelige øya Jomfruland. Øya er dannet av morenemasser fra istiden. Dette skyldes at den massive innlandsisen rakk akkurat ut hit og den skjøv med seg stein og annen morenemasse som ble liggende som en stripe langs iskanten.

I krabbeteina er det kun en liten trollkrabbe. På veien videre sørover er det en del vind og bølger og på kanten til at vi må snu, men vi kommer oss inn til Risør.

Dag 6 og 7 Værfast i Risør

Risør er vel den første sørlandsbyen vi kommer til. Nesten bare hvite hus her.

Det er meldt 15 sekundmeter til natta så vi blir her. Setter ut krabbeteina igjen.

Dag 8, hummer og mye sjø

En svær hummer har gått i krabbeteina vår. Vi kaster den selvsagt ut igjen siden det ikke er sesong, men det er artig å få den uansett. Har aldri fått noen hummer før og aldri smakt det heller men det blir vel råd med det en gang.

Hummer

Vi tok en svær hummer utenfor Risør

Vi hadde tenkt oss til Lyngør, men sjøen blir for grov og vi må legge oss i Sandnesfjorden. Finner en liten øy som heter Saltbuholmen med klippet gresslette, søppelbøtte, toalett og ved til bålplass

Dag 9 Lyngør og treff av kjentfolk

Vi har bare hørt om Lyngør, men aldri vært der. Mine oldeforeldre bodde på en øy i nærheten, og når min mor og hennes familie besøkte dem i 1930-årene dro de nedover med rutebåt til Lyngør. Der møtte min oldefar dem med sin båt, før de dro til Risøya hvor de bodde.

Og det var til Lyngør ungdommen i distriktet dro på dans.

Lyngør er et virkelig flott sted som velfortjent ble kåret til Europas best bevarte tettsted av Europakommisjoneen i 1991. Det finnes ingen veier, kun smale stier og husene er flotte og godt bevarte.

Det er en matbutikk her, men varene er dyre. Vi la merke til en plakat: "Olivenbrød kr 62, alle andre brød kr 58". Det å betale 58 kr for et vanlig brød er nå i overkant.

Vi legger oss i en uthavn rett sør for Lyngør. Pussig nok havner vi ved siden av en båt fra vår båtforening på Gressholmen. I tillegg er den andre nabobåten den vi hadde som nabo når vi lå to dager i Risør.

Dette er folk som er godt kjent i området og vi får gode råd om uthavner og idylliske farleder vi bør følge videre sørover.

Dag 10 Tvedestrand og Kilsund

Må innom Tvedestrand for å få sjøkart "D" ettersom vi bare har A, B og C. Tvedestrand er bokbyen. Vi er innom et imponerende bokantikvariat, mye artig å se, men det blir ikke til at vi kjøper noe der.

Veien går videre gjennom trange og idylliske Kilsund til Tromøya hvor vi slår oss ned et sted som heter Gjerstadholmen

Dag 11 Nidelven og Terje Vigen

Nidelven er seilbar og den har et stort delta. Man seiler opp innenfor Hisøya og kommer ut sør for Gjervoldsøy. Det er litt utfordrende å manøvrere i den trange elva, men det er verdt det.

Vi slår oss til på Hestnesøya utenfor Grimstad. Her var det Henrik Ibsens bestefar omkom i et skipsforlis. Her bodde det også en "Terje i Viken". Kanskje var han med på å inspirere Ibsen til å skrive diktverket Terje Vigen.

Dag 11 Grimstad og Maløyene

Vi tar en tur innom Grimstad, men kommer ikke særlig lengre på grunn av grov sjø. Vi legger oss på Maløyene rett utenfor Grimstad.

Dag 12 Lillesand og Store Malmen

Veien går via et besøk i hyggelige lille Lillesand til uthavna Store Malmen som er en skjønn uthavn.

Dag 13 Blindleia og Brekkestø

Den trange leden Blindleia er jo et must her. Vi er innom tettstedet Brekkestø der både Christian Krogh og Gabriel Scott har bodd. Mange av Kroghs berømte sjømannsportretter har nok motiver herfra.

Vi legger oss på Rundholmen utenfor Kristiansand som var i forsvarets eie inntil 2004. Vi syns det er artig å se kulturminner fra tiden det var militært område. Det er jo også hyggelig å vite at den militære avspenningen i verden har kommet så langt at man kan frigi disse områdene til allmenn bruk.

Dag 14 Kristiansand

Tar turen innom Oksøy fyr, men finner ingen god brygge å gå inn på så turen går videre til Kristiansand Det er et slags marked i byen og mye å se på.

Vi legger oss på "Hestehodet" i en lun vik utenfor byen.

Hurtigbåt

Hurtigbåten fra Kristiansand til Hirtshals er et imponerende skue

Dag 15 Nordover igjen

Vi tar en tur inn i Isfjærfjorden og ut gjennom Kvassenkanalen. Dette er en trang kanal som ble gravet ut så sent som i 1995, blant annet for å bedre vannkvaliteten i fjorden.

Dag 16 Homborgsund fyr

Vi stopper på Homborgsund fyr og får en omvisning av forvalteren der. Dette fyret ble drevet av fastboende fyrvokter frem til 1992. Vi forundres stadig over at automatiseringen av fyrene skjedde så sent. Det høres så ubegripelig gammeldags ut å bo på et øde fyr for å drive det.

I skolens sommerferie kan man overnatte der for 200 kr. Det drives omtrent som en ubetjent turisthytte. Utenom skoleferien kan man leie hele stedet.

Prøver å fiske litt og trekker 7 makrell og en horngjel

Vi legger oss på Brattholmene like sør for Arendal

Dag 17 Håholmene

Turen gjennom Nidelven var så storartet så vi velger samme rute tilbake. Videre går det via Arendal til Håholmene sør for Lyngør. Dette er ganske langt ute i havgapet, men været er storartet og det er meldt fortsatt stille vær så vi anser det trygt å ligge her.

Dag 18 Endelig krabbe

Nå har vi satt ut krabbeteine så og si hver dag uten å få en spiselig krabbe en eneste gang, men endelig er det en krabbe i teina. Teina lå ut mot havet uten noen andre øyer utenfor og på ca. 25 meter.

Krabbe

Vår første spiselige krabbe

Det er første gang vi spiser krabbe fra egen teine.

Vi drar videre nordover via Kragerø til Langesund hvor vi møter Lisa og Leona. Leona skal være med oss noen dager, men Lisa må på jobb i morgen.

Dag 19 Helgeroa i store bølger

Blir enig med Niklas om å møtes i Helgeroa. Det er frisk vind fra øst og store bølger så vi må gå et stykke inn i fjorden før vi kan krysse over innaskjærs.

Vi drar til en ganske lun vik som heter Paradisbukta. Det er en fin strand der, men det er litt for kjølig til at bading frister så mye. Prøver å fiske litt men vi får ingen ting.

Mathias styrmann

Video: Mathias som styrmann

Etter at Niklas med familie har gått av igjen i Helgeroa forsøker vi å dra nordover mot Nevlunghavn, men må snu på grunn av store bølger så vi drar tilbake til Paradisbukta. Der blir det litt trøbbel på kvelden på grunn av dårlig ankerfeste så vi blir geleidet til en ny plass, der vi siger på grunn og trekkes av igjen av hjelpsomme nabobåter.  Det er ikke snakk om noen skade, bare litt trøbbel.

Dag 20 Nevlunghavn og Stavernøya

Det er nesten ingen vind men dønningene er fremdeles så høye at det er helt på kanten at vi kan komme oss nordover. Vi stopper i det meget vakre tettstedet Nevlunghavn hvor vi er innom et konditori som kan anbefales på det varmeste. Det ligger ca. 10 minutters gange fra brygga så da får man jo trimmet av seg noen kalorier også.

Neste stopp er Stavernøya der det er mange ting å oppleve. Det er både en fin badestrand, Citadellet er et slags forsvarsmuseum og det er et fyr som kan besøkes.

Dag 21 Ula

På Ula får vi besøk av Lisa og Aleksander. Leona blir med dem hjem. Vi går en tur opp til statuen av losen Ulabrand som var navngjeten her inntil han omkom i tjenesten.

Ulabrand

Losen Ulabrand. I likhet med mange av hans kolleger omkom han i tjenesten.

Dag 22 Sju krabber

I dag er det utrolig nok 7 svære krabber i den lille krabbeteina vår. Heldigvis får vi besøk av Niklas med familie i dag også så vi får hjelp med å spise dem opp.

Vi treffer Niklas ved Vrengen og vi tar en tur ut i skjærgården der.

Vi koker og fortærer fire krabber og kaster de siste uti igjen.

Liv og jeg drar videre til Vestre Bolærne. Dette er en øy med mange gamle og nedlagte militære anlegg inn i fjellet, men de er dessverre ikke åpne for omvisning.

Dag 23 Østre Bolærne og Missingen

Vi tar turen til Østre Bolærne som også er et nedlagt militært område. Vi melder oss på en omvisning som holdes av en tidligere offiser. Offiseren er en dyktig guide, men han beklager at det store fjellanlegget er forseglet og ikke tilgjengelig for omvisninger. Når fortet ble nedlagt ble inngangene rett og slett murt igjen. Dette burde absolutt blitt åpnet igjen.

Turen går videre over fjorden til Slevik hvor vi besøker Arve og Annette på hytta. Etter besøket legger vi oss på vulkanøya Missingen.

Ser at det lever noen svarte kaniner der. Det må vel være noen etterkommere etter rømte kjæledyr.

Missingen

Siste overnatting i sommerferien er på vulkanøya Missingen.

Dag 24 Hjem

Været er fremdeles flott slik det har vært de siste to ukene. Selv om det av og til har blåst litt har det vært varmt og solrikt.

Nå tar vi et bad før vi kjører hjemover til Gressholmen. Veien går gjennom Mossesundet hvor vi ser Roald Amundsens profil i fjellet på øya Gjøva.

Gjøva Roald Amundsen

På Gjøva i Mossesundet kan man se en slags profil av Roald Amundsen i fjellet. Han ser mot Jeløya. Statuen til høyre står utenfor hjemmet hans i Bunnefjorden

Høstturer

23 august.

I dag skjedde det at vi fikk barnebarn nummer fire.

Christine fødte en velskapt gutt. Vi regner med at vi ikke kan komme på besøk de to første dagene så vi reiser likevel på sjøen som vi hadde planlagt. Legger oss ved leifyret på Fysteilene.  Dagen etter drar vi til nordsiden av Håøya før vi drar hjem, søndag formiddag.

13. september ny helgetur til Håøya

Været er supert og fisken biter.

21. september Fest i båtforeningen

Dette er en årlig foreteelse. Artig å bli litt bedre kjent med de andre i vår lille båtforening med kun 60 båtplasser.

4. oktober hummersesongen er i gang

Vi har aldri prøvd oss på hummerfiske, og har faktisk aldri smakt det heller, men er nå litt oppmuntret over at vi fikk hummer i sommer som vi riktignok måtte kaste ut igjen.

Setter en hummerteine og to krabbeteiner, alle fra Biltema utenfor Fyrsteilene og får en svær hummer i den ene. Den smaker nydelig. Dette må gjentas.

Hummer på bordet

Hammer og hummer, mer  trenger man ikke

11. oktober Sel og Hummer

Sesongens siste båthelg drar vi inn i Bunnefjorden. På Storeflua ser vi to seler svømme omkring. Vi har hørt om seler utenfor Drøbak men at de var så langt inne var overraskende.

Vi får også en diger hummer her. Anslår vekten til rundt 3 kg. Tar den med hjem.

12. Oktober opptak

Sola skinner og folk bader fremdeles på Aker brygge når vi tar opp båten. Får vasket den, tatt oljeskift og vinterkonservering, men rekker ikke å få på presenningen, det får bli en annen dag.

Denne sesongen har vært bra på mange måter. For det første har den vært helt uten tekniske problemer. I tillegg har vi hatt supert vær fra første juli til langt utpå høsten, og vi har med stort hell opplevet fiske av både sild, krabbe og hummer for første gang.

Hummer

Vi fikk en svær hummer siste dag i sesongen. Lisa og Aleksander tok den med hjem.

Andre årslogger

Klikk på bildene for å se dem i større format

Småfisk

Noen underlige små svarte fisk i overflaten på Håøya

Måke
Besøk av måke. Det er  i 2013, men vi har ikke fått klisteret på Redningsselskapets siste merke ennå.

Bastøy
Bastø fengsel med minimum sikring

Bastø

Fra fengsselsiden. Vennligst ikke røm.

rune

Runestein på Borre

Colin
Ved Melsomvik får vi styrmannshjelp av Colin

May Britt
Hyggelig besøk av May Britt og Colin. Det blir boller med krem vispet med hjulvisp

Tønsber tønne
Vi passerer sjømerket Tønsberg Tønne

Stavern
S
tavern

Stavern trebåter
Trebåter i Stavern

Villsauer
På Stråholmen går det villsau. De klarer seg selv både med vinterkulde og kalving uten hjelp av mennesker.

Jomfruland er frodig

På Jomfruland er det så frodig at selv lyktestolpene blir nedgrodd

Ask
Dette påstås å være Nordens største Ask

Et grantre på Jomfruland med vanvittig lange grener langs bakken

Trollkrabbe

Smått med fangst i krabbeteina. Denne er det neppe mye mat i.

Hummer

Så får vi en svær hummer. Det er jo artig men vi kaster den selvsagt ut igjen

Lyngør

Seilmakerkroa i Lyngør

Hus Lyngør

Eldre hus i Lyngør med vakre vindusdetaljer

Kunst

Et slags kunstverk av kulørte stoler

Video opp Nidelva

Leona

I Langesund fikk vi hyggelig besøk av Lisa og Leona

Leona styrer

Så fikk styrmannen god hjelp av styrmann Leona

Moder

Artig skip ved Helgeroa

Niklas

Ved Helgeroa kom Christine og Niklas på besøk

Mathias og Marcus

Og styrmannen fikk igjen god hjelp, nå fra Mathias og Marcus

Stavernodden Fyr

Lisa og Alexander

I Ula fikk vi besøk av Lisa og Aleksander

Sju krabbber

Hele sju krabber i teina utenfor Ula

Krabbe og Marcus

Marcus er litt betenkt over den store krabba

Bolærn

Steinar Grønhaug er tidligere offiser og nå guide på Østre Bolærne.

køyer

Noen av soldatrommene  står slik de ble forlatt

Arve og  anette

Vi krysser fjorden og besøker Arve og Anette på hytta i Mærrapanna

Hummer

Så starter hummersesongen. Denne tok vi ved Steilene.

Sel

Denne selen knipset vi ved Storeflua i Bunnefjorden.