Vårt valg var en Nidelv 26

Erfaringer med snekke fra Kristiansand til Gøteborg

Logg for sommeren 2016

I år blir det tur til Kina og mindre båtliv.

Får en dyr reperasjon i år ved at både turbo og intercooler må skiftes. Tar det på Heitberg marina i Drøbak. Uten turbo og intercooler kom den ikke opp i mer enn 7 knop og 2500 rpm. Etter reperasjon drar den opp i 12 igjen.

Fredag 29/7 Gjøva Jeg drar til visumkontoret til Kinas ambassade og henter Viktors visum. Spør samtidig om min søknad. Jeg kan ikke søke mer enn to turer og må ha med kopi av billett og mesteparten av oppholdet. Sindre kjører oss til Frognerstranda. Vi kjører ut til Gjøva i Mossesundet. Fyller drivstoff ved Ildjernet. 10,30 per liter. Vi har dessverre problemer med ekkoloddet Jeg fyller mer vann i den innvendige tanken, men det er ikke noe å feste koppen med. Mangler silikon. Legger ut snikesnøre.

Lørdag 30/7 Hankø Får en Berggylte på snikesnøret, men av en eller annen grunn er loddet borte. Må sørge for sterkere sener. Vi tøffer videre til Moss der vi kjøper silikon og jeg klare rå fikse ekkoloddet. Er veldig fornøyd med det. Vi drar videre til Hankø der vi stopper og går en tur. Det blåser frisk sønnavind. Tenke å legge oss i Hankøhavna, men det er for store bølger så vi snur og legger oss på svai i sundet.

Søndag 31/7 Strømstad Vi kjører til Fredrikstad hvor vi tar frokost og går en tur i den søndagsstille byen. Vi kjører videre over Sekken til Strømstad. Fyller full tank på dieselbåten i Fredrikstad der de har diesel til 8,60. Det er litt høye bølger over Sekken. Egentlig litt for høye til at det er bare hyggelig, men vi kommer da over. I Strømstad kjøper jeg en ny radioantenne ettersom den gamle er brukket. Trenger den som flaggstang til gjesteflagget. Kjøper også rustfrie kroker og et nytt lodd. Vi handler litt på Konsum. Sykler en tur på 14 km til Lagunen og Daftø

mandag 1/8 Koster Vi kjører ut til Ekenes på Koster. Legger oss helt på nordsiden av gjestebrygga. De ringer fra bilverkstedet i Larvik og sier at Corollaen er ferdig. Jeg sier at vi kanskje ikke kommer før om to uker. Det kommer på 19 000. Sykler en tur på kvelden. Går på utendørs opera, det vil si en del arier av en operasangerinne, utenfor Naturum museet.

Tirsdag 2/8 Tales without border Båtplassen vi har funnet gir dessverre problemer. Det blir en del nordavind og det medfører mye vugging og fenderknirk til tross for at vi har fendertrekk. Liv sier hun ikke får sove i det hele tatt. En ide jeg får ved 2 tiden er at det kanskje er lurt å fukte fendertrekkene så jeg heller noen glass vann over hver av dem uten at det hjelper noe. Jeg glemmer derimot å skru av vannkrana så vi går tom for vann. Flytter båten til et lunere sted når det blir lyst. Deretter sover vi lenge. Jeg har med en sykkel og Liv leier en koster-sykkel. Vi tar en runde og tar en kopp kaffe på Kosters trägårder. Det har vært en del utvikling de to siste årene. Et stort nytt hotell nær Kyrkosund har åpnet i år og det er mye mer folk her nå. Det er mye sykkeltrafikk og elektriske små lastebiler. Det har også kommet elektriske minibusser med plass til 14 – 17 personer. Kl 20 er det «Tales without borders». Det er en gratis forestilling av to damer som forteller artige eventyr fra hele verden. Stedet er utendørs på samme sted som operaen dagen før.

Onsdag 3/8 Havstenssund onsdag Vi kjører sørover og kommer over en stor selkoloni. Tar noen bilder og marker posisjonen på gps-en. Vi drar videre til Havstensund. Vi handler litt og jeg sykler en tur der også.

Torsdag 4/8 Fjällbacka og Gluppö torsdag Vi kjører til Fjällbacka. Det er et særdeles idyllisk småsted. Vi går en tur og kikker og tar en kaffe og kakao på en kafe. Jeg sykler en tur mens Liv kikker i noen butikker. Vi legger oss i uthavnen Gluppø.

Fredag 5/8 Vikngmarked Vi kjører til Hamburgsund. Det er vikingmarked første helgen i august en kilometer sør for Hamburgsund. Vi sykler ned. Liv sitter på bagasjebrettet og jeg sykler. Artig Vikingmarked med teaterforestilling om gudene Loke, Tor, Odin, Frigg og Frøya. En arkeolog forteller mye om Vikingtiden og sagaene fra den tiden. Vi syker forbi en campingplass som Liv påstår hun husker at vi har ligget på for lenge siden. Husker vi var her når Sindre var ca. to år. Vi legger oss på uthavnen Dannemark. Tenkte å gå bak til Ulø, men det blåste så friskt der.

Lørdag 6/8 Keö lørdag 6/8 Vi kjører inn til Hunnebostrand. Sykler bort til Stenhuggermuseet, men det er stengt. Det later til at det kun er åpent onsdag og søndag og på forespørsel om omvisning. Jeg sykler en tur på 14 km. Vi dår en tur og ser kirken og skulpturparkken her. De ha byttet ut de fleste skulpturene siden vi ar her for to år siden. Vi drar vider gjennom Sotekanalen og legger oss på Keø.

Søndag 7/8 Grundsund Vi drar videre til Lille Kornö. Vi legger oss på sørsiden og går over berget og ned til bebyggelsen. Kiosken der er nå åpen, men det er på slutten av sesongen så de har halv pris. Det er et veldig spesielt sted med de smale stien mellom husene. Rart å tenke på at her har folk levd i generasjoner og på en helt annen måte enn vi lever i dag. Spesielt rart å tenke på at Ingers familie kommer herfra. Det blir ikke til at vi spør om noen kjenner hennes familie. Vi drar videre til Grundsund. Det er en del vind og sjø. Jeg sykler en tur og kommer til en Kolera kirkegård fra 1834. Det er visst mange av dem ser det ut til. I Grundsund kirke er det konsert med sanger av Alice Babs og pianospill av Duke Ellington. De to hadde visst en del opptredener sammen. Om kvelden kjører vi gjennom sundet og tenker å gå sørover mot Gullholmen, men det er for mye bølger så vi snur og legger oss i Grundsund igjen for natten. Sindre og Andreas drar til Sogndal med Corollaen. De finner ikke mer enn 9 bolter til sommerdekkene så de er nødt il å benytte vinterdekk. Dessverre har vi mistet en stor fender i dag. Vi kjørte med dem hengende i grov sjø

Mandag 8/8 værfast ved Grunsdsund Vi bestemmer oss for å ikke reise lengre sørover, men det blåser mye så vi vet ikke om vi kommer noen steder. Vi bestemmer oss for å ta bussen til Uddevalla. Det vi ikke er klar over er at vi må bytte buss to ganger for å komme dit, vi trodde ett bytte var nok. Det ender med at vi havner i Gøteborg, men det spiller egentlig ingen rolle. Vi kikker rundt i sentrum noen timer og tar bussen tilbake. Kjøper en selfie stick på Kjells og nye Ecco sandaler. Viktor har kommet hjem og hjelper meg med å få sendt en proforma faktura til Mekonomen Larvik som de trenger for å få sendt girkassen med DHL.

Tirsdag 9/8 Det blåser fremdeles stiv kuling, men det er sol. Jeg sykler en tur til Fiskbackskil. Liv og jeg går en tur i området.

Onsdag 10/8 Nå blåser det litt mindre, liten kuling 11 m/s, og det skal bli enda roligere i løpet av dagen. Jeg sykler en tur til Fiskbakskil Ved 15 tiden er det nede i 8 sekundmeter og vi drar nordover til Kungshavn hvor vi legger oss for natten.

Torsdag 11/8 Pent og rolig vær. Jeg sykler en tur til Smøgen. Ser at det er mye liv der og ledige båtplasser så vi drar senere over sundet med båten. Drar videre om kvelden til Dannemark.

Fredag 12/8 værfast igjen - nå ved Gula humpen Vi reiser først til Hamburgsund der Liv kjøper et par sko. Hun så på noen på vei nedover og har angret litt på at hun ikke kjøpte dem. Nå ender hun likevel opp med å kjøpe noen andre der. Kjøper salatbolle på ICA-en. Vi drar videre til Grebbestad og tar en tur i byen. Det begynner å regne og blåse litt opp. Vi tenker å kjøre videre mot Strømstad, men det båser for mye over Gule humpen. Bølgehøyden er nok rundt to meter som er altfor mye for vår lille 26 foter. Vi legger oss i en Vik utenfor Saltnes Camping. Vi legger oss mot en privat brygge inntil et båthus som ser forlatt ut, men det kommer en mann ut etter at vi har fortøyd. Vi unnskylder oss med dårlig vær og han godtar det.

Lørdag 12/8 fortsatt værfast Det blåser hele dagen så vi kommer ikke videre. Prøver riktignok hele tre ganger, men snur hver gang. Vi går en tur på land og jeg sykler en tur til Havstenssund. Oppdager en artig trang kløft som er en vei opp på fjellet. Kløften er ikke mer enn en halv meter bred og ti meter dyp så man kan ikke ha klaustrofobi der. Fisker fire fine makreller på agnsild. Vi kunne fått mer om vi ville. Legger oss på svai i vika

Søndag 14/8 Jeg kjører videre kl 6. Det blåser nå fra nordvest og det er gunstig vindretning, men det er fremdeles en del store dønninger fra sørvest som merkes godt over Gule humpen. Vi tar frokosten i en vik ved Hvaleøyene og kjører videre til Arve og Anette ved Mærrapanna. Været er storartet. Vi sitter på verandaen med kaffe og cola og julekake. Får tomater og chili som de har dyrket i Drivhuset. Jeg gir dem makrellfileter fra fiskene vi fanget i går. Vi drar videre og legger oss på svai ved Larkollen

Mandag 15/8 hjem igjen Vi kjører inn til Gressholmen. Ringer til Frognerkilen når vi er ved Steilene, men han finner ikke en plass i tide så det blir Gressholmen. De ringer fire timer senere og sier at det var en ledig plass, men da er vi hjemme. Får ringe tidligere neste gang. Viktor henter oss. Marcus er med. Vi handler grillmat og har et grillparty med alle unntatt Sindre og Mathias. Sindre jobber og Mathias er hos venner og spiller Pokemon go. Det blir også kake så for meg er det en første utskeielse etter at jeg har holdt meg til streng ketose diett gjennom hele ferien. Avtaler med Alex at han kan få litt kjøreopplæring med meg. Han skal ta serifikat med Automatgir så vi kan bruke Leafen.

Andre årslogger

Klikk på bildene for å se dem i større format

Marcus tar det helt med ro

Kulturelt innslag på Koster

Masse seler utenfor Koster

Lisa Isabell og meg

Ved Hamburgsund er det vikingmarked med skuespill