Vårt valg var en Nidelv 26

Erfaringer med snekke fra Kristiansand til Gøteborg

Noen smarte ting vi har gjort:

 

1. Vi tok båtførerprøven

2. Ba om hjelp fra båtvant venn

3. Øvelse gjør mester

4. En gummijolle er god å ha

5. En god GPS

6. Fornuftig bruk av redningsvester

7. Lært å snu i tide

8. Vi har lært å oppdage landet fra sjøsiden

  

1.  Vi tok båtførerprøven selv om vi kjøpte båt før det var påkrevet. Vi er født lenge før 1980, og er derfor ikke pålagt å ha det. Som nybegynnere er det likevel en stor fordel å ha tilegnet seg noe kunnskap på forhånd, og det reduserer nok risikoen for uhell.  

2.  Vi ba om hjelp av en båtvant venn til å se på båten vi skulle ha, og han ble også med og hjalp oss på første langtur. Vi mener at det i utgangspunktet er mer utfordrende å manøvrere en båt av vår størrelse i skjærgården enn å kjøre en personbil i trafikken. Litt ydmykhet for kompleksiteten er på sin plass. Det å legge til krever ofte den største konsentrasjon, spesielt om det ikke er aldeles vindstille. Det å manøvrere i urent farvann krever den største årvåkenhet. Få med all den opplæring du kan, er vårt råd. 

3.  Øvelse gjør mester. Vi har brukt mange timer på å la alle i familien øve på å manøvrere båten. Man må innse at det er vanskelig å manøvrere en båt, og for å mestre særlig krevende momenter som å snu på liten plass og å legge til mot brygge og mot svaberg må man kjøre mange repetisjoner. Det gjelder å finne en rolig plass, ta seg god tid, og ikke bry seg om at andre ser at man er nybegynner. 

4.  En gummijolle med en liten påhengsmotor er god å ha. Den er praktisk til mange formål, ikke minst kan ungene ta seg en tur alene. Den er også utmerket til å ro ut ankeret om du ikke har fått godt nok feste.

5.  En god GPS er et fantastisk instrument som vi knapt kan klare oss uten. Vi har hørt at noen setter pris på den utfordringen det er å navigere med kart og kompass, men vi syns manøvrering er mer enn nok krevende selv med gode hjelpemidler, og vil heller bruke tiden på å oppdage landet fra sjøsiden.  

6. Vi mener vi har funnet passe strikse regler på bruk av redningsvest. Vår erfaring er at blir man for steng så orker man i praksis ikke å være konsekvent. Våre regler er at man kan sitte uten vest i kabinene. De som derimot skal frem på fordekket under fart skal alltid ha på vest. Dette er en ufravikelig regel. Dette gjelder selvsagt også den som skal håndtere tauene når man skal legge til eller gå ut.

 7. Vi har lært oss til å snu i tide dersom forholdene tilsier det. Det er ingen grunn til at noen skal sitte og være redde ombord, vi har god tid og venter heller i ly til været har løyet enn å passere åpne strekninger i høye bølger.

8.  En av de beste sidene ved sjølivet er å oppdage landet fra sjøsiden. Ikke kjør midtfjords uten å se deg om. Det er langt mere interessant å kjøre langsomt og tett opp mot land og gjerne stikke innom bukter og sund. Kjøp bøker om kyststrekningen der du ferdes for å lære mer om natur og kulturminner og du vil erfare at du får ennå mer ut av turen. Legg gjerne til på nye steder og gå i land og gå en tur for å se dere om.   

 

 

   

 

Noen mindre smarte ting vi overveide, men heldigvis ikke gjorde:

1. Vi overveide å kjøpe en båt på Vestlandet og kjøre den rundt kysten. Det var ikke lurt å satse på for nybegynnere.

2. Vi kjøpte ikke en hurtiggående og dieselslukende båt, ei heller en stor 28 foter. Valget av en langsom, bred og romslig 26 foter passer oss utmerket.

Noen mindre smarte ting vi har gjort:

1. Vi brukte først 6 mm polyestersilke til å feste jolla. Når det røyk andre sesong, fant vi den igjen og da brukte vi 10 mm tau. Når det røyk i 2009 forsvant jolla. Men da hadde vi hatt den i fire år og den var kjøpt brukt så tapet var overkommelig.

2. Det hender ofte at vi velger å snu dersom vi kommer til en åpen strekning med høye bølger. Slik skal det være. Men det har nok også hendt at vi har ventet for lenge med å snu og fått en litt nifs opplevelse, som vi godt kunne vært foruten.

 

Årslogger