Vårt valg var en Nidelv 26

Logg for sommeren 2011

Vårpuss

Påsketur til Håøya og Ranviksholmen

Helgetur med besøk og fisking

Vi leier ut båten

Helgetur til Håøya

Helgetur med fisking og bløtkake

Helgetur med fisking ved Gråøya

Helgetur med fisking ved Husebergøya

Siste tur overnattingstur til Langøya

Opptak

I 2011 legges sommerferien igjen til USA og båten brukes derfor bare til småturer. Vi velger å leie den ut mens vi er borte.

Vårpussen starter 9. april i år

Andreas, guttene og jeg drar til Gressholmen, en seilbåt hadde veltet i går på grunn av kraftig vind.
Per fortalte at presenningen hadde løsnet og sto som en ballong før den veltet.

I dag er det vindstille og sol.

Vi tar ned presenningen og stativet og polerer hele båten. Andreas bruker poleringsmaskinen på den svarte stripa. Den blir så blank som den aldri har vært.

Guttene setter tape i vannlinja og jeg stoffer. Det holder så vidt med et 2,5 liters spann. Har dessverre ikke med noen kost, bare rull, så jeg får ikke tatt alt.

Vi tar 18.20 båten hjem.

19. april sjøsetting

Drar til Gressholmen og sjøsetter båten. Jeg er visst først ute i år også.

Per bemerker at propellen har en skade og lurer på om det rister. Den bør nok repareres.

Noterer meg at propellen går mot høyre. Sliper den med 1200 papir. På Maritim på Åråsen anbefaler de sort spraylakk.

Har problemer med strømmen. Vindusviskeren virker ikke, og lampene i forkabinen virker heller ikke. Strøm og båt er en gjentagende utfordring.

Foringen i taket i forkabinen har også slått seg.

Påsken, årets første overnattingstur

Påsken er så sen i år at det blir båt, og ikke ski i år.

Liv og jeg drar til båten ved 13-tiden på Langfredag. Stopper på Steilene, men butikken er ikke åpen. Drar videre til Lågøya der vi ser oss litt om.
Hytte-øy uten noe spesielt annet. Drar videre og legger oss til rett nord for Dragsund på Håøya. Meget pent vær.

Påskeaften

Oppdager at en vannslange bak kjøkkenbenken er lekk. Den drypper bare så vidt så det er ingen krise.

Drar videre til Drøbak men finner ingen båtbutikker der. Møter noen gamle kjente, Pål og Espen Johansen - de er på hytta og i Drøbak for å handle.
Kjører videre til Ranviksholmen.

Fortsatt pent vær.

Første påskedag - besøk og fisk

Møter Lisa og Leona i Son. Kjøper med kakebunn, kremfløte, syltetøy og vaniljekrem til bløtkake
Drar ut til Kølabånn på nordsiden av Jeløya. Lager en halv bløtkake. Det er litt jobb å vispe kremen for hånd, men det går, og kaka blir god.

Tenker å kjøre tilbake til Ranviksholmen men det er litt store bølger så vi stopper heller og fisker i ly av Beverøya nordvest av Jeløya. Lisa får to torsk.

Drar videre til Bile og utforsker den øya. Den ligger nord for Jeløya. Møter en kar som leker seg med en elektrisk terrengbil som er fantastisk god til å ta seg frem. Det kalles visst crawling.

Drar deretter til Ranviksholmen. Det er fremdeles litt sjø. Legger oss på samme sted som sist natt. Fisken smaker fortreffelig, selv Leona på 3 år liker den.

Går tom for gass, men vi har heldigvis reservetanker.

Annen påskedag

Prøver å fiske litt men får ingen ting. Drar til Tofte og bytter gassbeholder. Tar en rusletur i gatene.

Kjører tilbake til Son. Liv blir med Lisa og Leona i bilen og jeg tar båten alene tilbake til Gressholmen.

7-8 mai Helgetur med besøk og fisking

Liv og jeg drar ut. Det er sentrumsløpet i Oslo og mye folk i byen, og veldig vanskelig å parkere. Men vi finner nå en plass og kommer oss av gårde.

Vi slår oss til på Steilene. Været er nydelig.

Neste dag kommer Niklas og Christine med barna ved 11 tiden. Mathias, på 4, gleder seg til å fiske. Vi får en ganske stor torsk på pilk. Mathias er begeistret men kanskje også litt skremt, for fisken var nok større enn han hadde trodd.

Renser den der ute - Prøver å fiske litt krabber også, men vi får ingen.

Helgetur 28 - 29 mai, frisk vind

Vi dro til Gressholmen ved fire tiden. Det blåste temmelig friskt fra sør. Krysset over til middagsbukta for å slippe å gå i motvind mot Håøya, men det var nok ikke så lurt å gå på tvers der, rett sørover i ly av Steilene hadde nok vært smulere.

La oss i middagsbukta mot Nordre Langåra. Det var grunt der og vi fikk problemer når det gikk mot lavvann. Dro videre etter et par timer og la oss på Ramtonholmen.

Neste dag er det pent vær på formiddagen, men senere blir det en del vind og regn i dag også. Prøver å fiske litt, men får ingenting.

Sommerferien med utleie

Vi tar en fem ukers ferie i USA. Båten leies ut i fire uker her. Tar 7000/uke pluss tusen ekstra om de også skal ha med jolla. Det er visst ganske rimelig og ikke vanskelig å få leid den ut. Ingen skader av betydning inntreffer.

Får tilbake båten etter siste leietager 12. august

Møter leietager av båten, på Frognerstranda kl 12. Et hengsel er kaputt, og holder til luka har løsnet men det betyr ingenting.
Fyller diesel for 1280 kr. Han påstår at tanken ikke var helt full når han overtok. Neste gang må vi fylle ved overtakelse så blir det ingen uenighet om det,

Etterpå oppdager jeg at to fendere mangler, men det er umulig å si når de har forsvunnet.

Drar til Ildjernet og fisker litt. Får en pen sei på dorg utenfor Nesoddtangen. Tar 17:40 båten hjem og går til Frognerstranda. Det regner av og til.

Vi steker og spiser seien med brød, alle får en liten bit.

Helgetur 19 - 21 august til Tåjebukta

Reiser ut fredag kveld. Det regner, men er ikke spesielt kaldt. Vi legger oss til på Steilene.
Får dessverre ikke varmeapparatet til å fungere, men ankervinsjen fungerer.

Neste dag er det flott vær og det holder hele dagen.

Tar en kikk på Småhyttene på Steilene. Det er skrevet mye i hyttebøkene og mange har overnattet.

Kjører til Drøbak og handler litt mat. Tar en kake og kaffe på et bakeri. Veldig god Napoleonskake og Verdens beste er et helt måltid.

Rydder litt i båten. Verktøyet får plass på to hyller mot tre før.

Oppdager noen nye ting etter utleiet.

Boka "Gleden ved å ha båt" av Odd Børresen har forsvunnet, men vi har fått en ekstra dykkermaske og snorkel samt en liten sovepose og et lite pledd. Det er vel forglemmelser, og det går kanskje opp i opp.

Det alvorligste er nok at kalesjen har gått opp i sømmen langs en del av glidelåsen. Alf Hansen tar det heldigvis som reklamasjon.

Legger oss i Tåjebukta og går en tur til gamle butikken og mølla. Mølla er låst nå, men ikke satt i stand.

Søndag er det pent og stille på morgenen, men det skyer over og båser opp,
Tar et bad og ser om det finnes skader, men det er det heldigvis ikke. Ankervinsjen sliter med å få ankeret helt opp. Det kan se ut til at det er batteriet som er årsaken.

Vi dorger et par timer, men får ingen ting. Det begynner å regne når vi kommer til Gressholmen.
Tar 16:40 fergen.

Helgetur 9-11 september med fisking og bløtkake

Er innom Best Marin på Åråsen. Det er høstsalg der. Kjøper nytt flagg og en presenning og et fendertrekk. Tar også to 15m fortøyningstau og et gel startbatteri til halv pris.

Får tak i ny glødeplugg til varmeapparatet, kanskje det vil ha noe å si?

Liv og jeg drar til båten fredag kveld. Guttene kjører oss ned. Vi tar 19:25 fergen. Prøver å dorge men får ingen ting selv om vi ser mye fisk på ekkoloddet.

Overnatter på Steilene. Varmeapparatet virker perfekt om kvelden.

Lørdag er det pent vær på morgenen og formiddagen, senere skyer det over og blåser opp.

Undervannskamera

Lisa, Leona, Maren og Viktor møter oss i Drøbak. De blir med ut og fisker. Vi legger oss i Hallangspollen fordi det er lunere der.

Vi fisker med blåskjell og får tre torsk og en ganske stor sei. Prøver et undervannskamera som vi har kjøpt i USA. Et kamera med lys senkes ned og man ser bilde på en liten flatskjerm. Vi ser brennmaneter og bunnen og snøret, men ingen fisk. Det er likevel ganske artig å følge med hva som skjer på bunnen.

Bløtkake, og urolig natt

Pisker krem og lager bløtkake med marsipan.

De besøkende tar med fisken og resten av bløtkaka hjem. Liv og jeg kjører til østre brygge på Bergholmen og overnatter der. Dessverre funker ankervinsjen kun sporadisk.

Der regner og blåser en del hele natt til søndag. Jeg er oppe og strammer ankerkjettingen og fortøyer en akterfortøyning mot land. Luka foran har begynt å lekke, må gjøre noe med det senere. Vi kjører til Gressholmen og tar 14.20 fergen inn. Lisa møter oss på Vippetangen.

Spiser torsk, poteter og squash til middag.

Helgetur 1 - 2 oktober, fisking ved Gråøya

Liv og jeg tar 11.25 fergen til Gressholmen. Kjører innom Sætre og handler. Losen kafe er et hyggelig sted. Spiser lunsj med egg, bacon og stekt potet der.

Kjøper en ny overgang til 230 v ledningen på Sætre marina. Det ser ut til at den gamle har forsvunnet i sommer. Den koster 250 kr. Lader startbatteriet et par timer mens vi er i Sætre.

Det er disig og overskyet, men mildt og helt vindstille.

Ankrer opp på vestsiden av Gråøya. Går en tur i terrenget og opp til toppen. Det er litt ulendt og ingen stier der. Vilt og vakkert kan man si, men også strevsomt å ta seg frem.

Søndag er det skyet og litt regnvær. Ankervinsjen virker helt plutselig igjen, kanskje var det batteriladingen på Sætre som gjorde utslaget.

Vi har fått fatt på nye stangfester som vi fester i relingen og solide båtstenger. Disse kan brukes både til dorg og pilk. Dorger til Oscarsborg og får en pen lyr på en svart krok. Steker og spiser fisken i båten.

Tar en runde på museet. Dorger hjemover i regnvær, men vi får ikke noe mer. Tar 18.40 fergen hjem

Helgetur 8 - 9 oktober, fisking ved Husebergøya

Liv, Leona og jeg drar ut på lørdag. Fisker ved Husebergøya med reke og får to fisk. En stor Berggylte som vi steker og spiser og en flyndre som vi tar med hjem.

Overnatter på Langøya. Været er pent, men kaldt. Fyrer hele natta med Eberspracher.

Fisker igjen neste dag, men vi får ingen ting nå. Det begynner å regne og vi drar hjem.

13 - 14 oktober siste overnattingstur

Niklas, Mathias og jeg drar til båten. fisker med reke ved Husebergøya, men vi får dessverre ingen ting.

Overnatter på Langøya. Været er pent men det er kaldt. Godt at varmeapparatet virker. Drar rett på jobben etterpå.

16. oktober opptak

Drar til Gressholmen og får opp båten. Kjører først til Frognerstranda og fyller opp dieseltanken. Det går på 136 liter, til 10,89 per liter.

Per spyler med høytrykksspyler. Spyler også jolla.

Skifter olje og har frostvæske i saltvannskjølinga. Vasker langs vannlinja.
Tømmer vanntanken og setter opp kranene

Får opp stativ og presenning og tar de to forreste kalesjedelene med hjem. Får veldig dårlig tid så jeg rekker ikke å surre presenningen så godt som den burde vært. Må komme tilbake og gjøre det ferdig.

Andre årslogger

Klikk på bildene for vise dem i større format

Rute for påsketuren

Lisa og Leona besøker oss i Påsken

Strandhugg på Beverøya nord for Jeløya

Dette er i Påsken!
Vi badet riktignok ikke, men litt vassing gikk fint

Utsikt fra Beverøya mot Son

Lisa lager bløtkake. Med litt tålmodighet kan man vispe krem på gammeldags måte uten elektrisk mikser

En disig morgenstund ved Gråøya

Et interessant geologisk fenomen på Gråøya. Det ligger en tynn sedimentær stripe i fjellet ca. en meter over sjøen.

geologi
Mer geologi

På Oscarsborg drives lysestøperi

Lysestøperi
Godt utvalg i kortreiste stearinlys på Oscarsborg

En flott berggylte tatt ved Husebergøya. Dette er en undervurdert, men meget god matfisk

Liv og Leona spiller kort om kvelden